samfund

AAU vil fremtidssikre virksomheder med digital hub

Aalborg Universitet vil sikre, at danske virksomheder er toptunet i det digitale kapløb. Med en investering på 150 mio. kroner satser universitetet på ny offentlig-privat samarbejdsform

Af - 17. juni

Både nationalt og internationalt er der lidt eller slet ingen fremtid i en analog praksis hos virksomheder. På Aalborg Universitet har man over en længere periode oplevet, at både såvel store som små og mellemstore virksomheder (SMV’er) henvender sig med konkrete spørgsmål om hjælp, så de kan blive rustet til en digital virkelighed.

– Aalborg Universitet er verdenskendt for sin problembaserede læring, så den slags henvendelser er noget, forskerne tænder på, lyder det fraHenrik Pedersen, dekan for Det Tekniske Fakultet for IT og Design på AAU.

Universitetet har på den baggrund valgt at lave en digital hub, hvor virksomheder kan få hjælp til deres specifikke digitale udfordringer. Der skal dog være tale om en problemstilling, der kalder på en forskningsmæssig indsats, for at universitetet vil indgå en samarbejdsaftale.

– Det, vi skal passe på, er, ikke at komme til kun at yde konsulenthjælp. Vi kan ikke tillade os at skævvride markedet ved at levere løsninger til én virksomhed. Der skal helst være noget forskningsmæssigt på spil, da et universitet kun i begrænset omfang kan drive indtægtsdækkende virksomhed, understreger Henrik Pedersen.

Aalborg Universitet forventer at investere 150 mio. kroner i den nye digitale hub inden for de næste tre år. Det er penge, der primært skal gå til lønninger, ansættelse af personale og opbygning af centerets infrastruktur.

– Selvom vi har topforskere i Big Data, IoT og Cyber Physical Systems, er vi nødt til at investere rigtig meget internt for at opbygge de nødvendige innovationselementer, datalagrings- og beregningsinfrastruktur samt en kompetent rådgivningsfunktion, siger Henrik Pedersen.

Derfor vil selve forskningsprojekterne også ske i sammenfinansiering mellem universitetet og virksomheden.

Et problem med dybde

Når Aalborg Universitet vælger at investere et trecifret millionbeløb på at ruste virksomheder til den digitale fremtid, er det fordi, der også er udsigt til nogle interessante forskningsemner som kunstig intelligens, Big Data og Internet of Things (IOT).

– Det er ikke alene en investering i at servicere virksomhederne, men i gode projekter, der kan skabe grundlag for at søge en fælles videre-finansiering, fortæller Henrik Pedersen.

Derfor er det også en forudsætning for de virksomheder, det måtte ønske at indgå et samarbejde, at man er indstillet på et længere projektforløb end den konkrete problemløsning.

– Virksomhederne skal være indforstået med enten selv at investere eller lave en sammenfinansieret ansøgning til for eksempel Innovationsfonden eller EU. Formålet er at starte et projekt op sammen, som kan vokse sig større. Og hvis det kræver et andet budget, end vi sammen er i stand til at rejse, henvender vi os til fonde sammen, lyder udmeldingen fra AAU-dekanen.

At projekterne skal have et større perspektiv, er dog netop dét, der kan blive en udfordring.

– Virksomhedernes interesse nogle gange er at få løst et problem her og nu, men vores forskningsmæssige interesse række ud over dét. Problemets dybde afgør, om vi skal engagere os eller hjælpe virksomheden videre til andre aktører, siger Henrik Pedersen.

Løft af digitale kompetencer

Et andet væsentligt fokuspunkt i den nye digitale hub bliver at løfte den digitale efteruddannelse hos medarbejdere i virksomhederne.

– Der er ikke mange, der har tid og overskud til at følge et kursus efter arbejdstiden, men hvis vi kan med online moduler, tiltrækker det flere. Og så kan vi give et skræddersyet kompetenceløft, der er relevant for det digitaliseringsproblem, vi løser sammen med virksomheden, beskriver Henrik Pedersen.

Med udviklingen af nye online undervisningsmoduler kan Aalborg Universitet også slå to fluer med ét smæk. De digitale moduler vil nemlig, udover at komme virksomhederne til gavn, kunne bruges internt på universitetets uddannelser.

– Digitaliseringen er en tværfaglig udfordring. Den vedrører alle fagligheder, så digitale kompetencer vil også være nødvendige, når vi uddanner nye kandidater på vores uddannelser, påpeger Henrik Pedersen.

AAU’s digitale hub er i tråd med regeringens strategi for Danmarks digitale vækst. Digital Hub Denmark, der hører under Erhvervsministeriet, er et offentlig-privat partnerskab, der bidrager til at Danmark er blandt de førende digitale vækstmiljøer i Europa.