samfund

Industriens Fond støtter forskning i intelligente hjem

Virksomheder, der leverer produkter til hjemmet, er udfordret på at finde deres plads i den digitale fremtid. Det skal nyt forskningsprojekt hjælpe dem med

Af - 5. april

Illustration: Simon Andersen Nørredam

I dag er et hus ikke bare et fysisk produkt. Intelligente sensorer i alt fra vandmålere og vinduer til sikkerhedsalarmer og køleskabe har transformeret traditionelle hjem til intelligente boliger, der indsamler data om dets beboere. Og her er leverandørernes direkte kontakt til kunderne – hjemmets beboere – helt central.

Derfor har Industriens Fond valgt at støtte et nyt forsknings- og innovationsprojekt, der har fået navnet Smart Home, med godt 5 millioner kroner frem til 2019.

– De virksomheder, der leverer produkter til hjemmet, ved pludselig en hel masse ting om kunderne. Men der er en underskov af mindre og mellemstore virksomheder i Danmark, der famler lidt i blinde, fortæller Ole Østrup, formidlingsansvarlig i Industriens Fond.

I projekt Smart Home vil forskere derfor udvikle og implementere nye digitale forretningsmodeller i samarbejde med industrivirksomheder.

Virksomheder, der tidligere har været underleverandører til byggeindustrien, er begyndt at kommunikere direkte med husets beboere og har derfor man en masse viden om brugeradfærd og -behov. Men det er en udfordring for dem at være mere intelligente i leveringen af produkter, og derfor har de brug for viden om, hvordan man sælger en service frem for et produkt.

– De har erkendt behovet for at finde deres virksomheds plads i en mere digital fremtid, men ved ikke helt hvordan data skal bruges og forretningsmodellen designes. Så vi er optaget af, hvordan virksomheder kan hjælpes godt på vej, uddyber Ole Østrup.

Projektet ledes af Institut for Virksomhedsledelse ved Aarhus Universitet (Aarhus BSS), og derudover vil forskere fra MIT og Universität Rostock deltage, imens Alexandra Instituttet, som også er partner på projektet, vil stå for at tilbyde det endelige koncept.

Virksomheder med digital modenhed
På Aarhus Universitet er man lige nu i gang med at rekruttere virksomheder til startfasen, hvor 10 virksomheder fra Smart Home-industrien i første omgang skal deltage. På længere sigt er det planen, at 100 virksomheder skal deltage i projektet.

I rekrutteringen kigger Aarhus Universitet først og fremmest på virksomhedernes digitale modenhed, der handler om, hvorvidt virksomheden er gearet til at være en datavirksomhed.

– En digital transmission laver om på den måde, man organiserer sig på og leder en virksomhed. Derfor kigger vi meget på, hvor i virksomheden, man kan blive mere digitalt moden, forklarer professor Børge Obel fra Aarhus Universitet, der er ansvarlig for projektet.

Da udviklingen af nye forretningsmodeller er i højsædet er virksomhedernes deltagelse central for projektet. De deltagende virksomheder vil få mulighed for at teste forskellige forretningsmodeller gennem blandt andet dynamisk simulering, og på den baggrund vil man kunne udvikle konkrete digitale forretningsmodeller.

Forskningen og udviklingen vil foregå i 10 grupper af 10 virksomheder, som ikke er konkurrenter, men alle kan, eller vil kunne, levere services til et Smart Home.

– Vi er meget interesseret i virksomheder, som vil blive udfordret konkurrencemæssigt, hvis de ikke går ind på Smart Home-markedet. Gamle virksomheder med stor markedsandel vil vi meget gerne have med. Og så vil vi gerne have nogle virksomheder med viden om, hvordan kunder reagerer, fordi det er vigtigt for os at forstå kundereaktionen, siger professor Børge Obel om rekrutteringen af virksomheder.

Anvendelig forskning
Hos Industriens Fond lægger man stor vægt, at der er blevet opstillet nogle klare målsætninger for, hvor mange virksomheder, der kommer i berøring med projektet. Men også på anvendeligheden, idet der bliver skabt noget forskning, som industrien får gavn af.

– Den viden, der skabes gennem forskningen, er konkret og bliver struktureret på en god måde i projektet, så virksomhederne kan bruge den, siger Ole Østrup.

De deltagende virksomheder vil få nogle anbefalinger til, hvordan de kan styrke deres kunderelationer, udvikle nye services og generelt styrke deres konkurrenceevne på det digitale marked. Derudover vil forskerne udvikle et selvevalueringsværktøj. Her kan virksomhederne, via en app, vurdere deres egen digitale parathed og sammenligne den med andre i branchen, for eksempel i forhold til størrelse og forretningsmodel.

Tags: