kultur

Sådan får man succes med videnskabsevents

Gode råd fra Statens Naturhistoriske Museums ”Vin & Videnskab” – der i går åbnede for billetsalget til 18. sæson.

Af - 16. maj

”Science & Cocktails”; ”Fad og Foredrag”; ”Videnskab/Lidenskab” – listen er lang over arrangementer, der har til formål at formidle videnskab til et bredt publikum.

Det er dog ikke alle, der har lige så mange år på bagen som Statens Naturhistoriske Museums ”Vin & Videnskab”; museet afslører onsdag aften efterårets program for niende år i træk – og lige nu afslører arrangør Mogens Trolle hemmeligheden bag arrangementernes succes.

En personlig vinkel på prominente forskere

-Det allervigtigste er at finde prominente forskere og spændende emner – og gerne nogle som er lidt fremme i medierne, begynder Mogens Trolle.

Mogens arbejder som forskningsformidler på Statens Naturhistoriske Museum, og de seneste ni år har han stået for museets populærvidenskabelige foredragsserie ”Vin & Videnskab”.

Og han har bl.a. erfaret, at lykkes det at gøre folk interesserede i bare ét arrangement, så ruller snebolden:

-De fleste af vores publikummer er kommet, fordi der var ét emne, de var interesserede i, eller én forsker, de havde hørt om i medierne – men når de så har været her og ser resten af programmet, får de lyst til at komme til flere arrangementer, fortæller han.

Vil et museum have succes med sit videnskabsevent, gælder det derfor om at holde øje med, hvad der rører sig af emner og navne i medierne. Og, fortsætter Mogens Trolle, at hive forskerne ind til en – personlig – fortælling:

-Vi beder forskerne om at præsentere de mest spændende resultater fra deres egen forskning frem for at tale om et bredere emne. På den måde undgår vi, at foredraget bliver ”lærebogsagtigt” – og vi får også en mere personlig vinkel på de forskere, som folk måske kender fra medierne.

Gør videnskab til et socialt event

I alt har intet mindre end 570 forskere gæstet Vin & Videnskab siden arrangementet havde sin debut i 2010.

Arrangementerne dækker fortsat en farverig palet af naturvidenskabelige emner; i efteråret kan du fx under overskriften ”Gift” blive klogere på, hvordan danskerne frivilligt og ufrivilligt går og forgifter hinanden; du kan lære om menneskers og dyrs evne til at navigere i verden (”Navigation”); eller du kan få et overblik over rumfartsmissioner, som Danmark i øjeblikket er med i (”Danmark i Rummet”).

Til hvert arrangement får publikum fire forskellige forskeres vinkel på emnet i oplæg af tyve minutters varighed. De mange, korte foredrag er et af Vin & Videnskabs kendetegn – og et format, som Mogens Trolle gerne vil anbefale:

-De korte foredrag giver en helt anden – og lettere dynamik end mere langvarige oplæg. De bliver lidt i stil med, hvad mange kender fra ”TED Talks”, og som publikum er dét federe, fordi man så kan nå igennem flere spændende foredrag og emner på samme aften, forklarer han.

Den lette dynamik forstærkes af pauser mellem oplæggene, hvor publikum kan nyde et glas vin og en god diskussion. Og på dén måde bliver arrangementerne faktisk mere til events, som publikum kan opleve sammen, end til tung videnskabsformidling, tilføjer Mogens Trolle:

-Dét at kombinere videnskab med alkohol og at have en pause undervejs hvor publikum kan snakke om dagens emner gør, at der opstår en helt anden stemning end til et traditionelt universitetsforedrag. Det bliver mere en social begivenhed.

Når vinen har smag, er det fordi den har gæret

Der er altså en hel del, man som museum kan fokusere på, hvis man gerne vil afholde et videnskabsevent med succes. Men når dét er sagt, vil det altid tage tid at få arrangementet ind i folks bevidsthed.

-Der ligger et kæmpe arbejde i at få opbygget et publikum, så man skal ikke i første omgang regne med et stort overskud – man skal gøre det, fordi en at museernes vigtigste opgaver er at formidle videnskab til befolkningen, påpeger Mogens Trolle.

Og formidlet, dét har Vin & Videnskab: 30.000 mennesker har indtil nu gæstet arrangementerne, og billetterne bliver som regel revet væk. Dét vil nok også være tilfældet i år, vurderer Mogens Trolle:

-Sats på at købe billet i løbet af onsdag aften, hvis du vil være sikker, slutter han.

 

Vin & Videnskab afholdes i Chr. Hansen auditoriet i det gamle Kommunehospitals område ved Søerne i København. En billet koster mellem 110-150 kroner.

Billetsalget åbner onsdag kl. 18, og du kan finde det her

Og her kan du se programmet for efterårssæsonen

samfund

Professor efterlyser mere selvjustits blandt forskere

I takt med, at forskere er kommet tættere på de penge og personer, der gavmildt giver penge til forskning, er det nødvendigt med større åbenhed og mere selvjustits for at bevare troværdigheden, mener professor emeritus Heine Andersen