Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Andre skriver

RUC samler 100 internationale forskere til stor konference om medier og offentlighed

Konferencen Media and Publics løber af stablen denne uge på Roskilde Universitet og gæstes af store navne inden for medieforskningen.

Det skriver Roskilde Universitet i en pressemeddelelse.

En række internationale forskere besøger Roskilde Universitet torsdag den 28. april og fredag den 29. april i forbindelse med konferencen Media and Publics for at fremlægge og diskutere den nyeste forskning i medier og offentligheder.

Konferencen dykker ned i spørgsmål om offentligheder gennem panelpræsentationer og keynote-forelæsninger fra anerkendte forskere inden for den internationale journalistik- og medieforskning.

– Det er fantastisk, at vi på Roskilde Universitet kan lægge lokaler til så store navne og indsigtsfulde præsentationer. Det er guld værd at kunne samle så mange kloge hoveder og dykke ned i et af de allervigtigste emner i vores forskningsfelt i dag, siger Jannie Møller Hartley, lektor på Roskilde Universitet og leder af forskningsprojektet DataPublics, som er en af arrangørerne bag konferencen.

Konferencen foregår hovedsageligt på universitetets campus og indeholder desuden et online spor for dem, der ikke har mulighed for at deltage fysisk. Sammenlagt forventes flere end 100 forskere fra både ind- og udland at deltage.

Det hele begynder så småt onsdag med et netværks-event og en ph.d.-masterclass i København, men konferencen skydes rigtig i gang torsdag med et keynote-panel på Roskilde Universitet bestående af Noortje Marres, professor ved University of Warwick, Stefania Milan, professor ved University of Amsterdam, og Zizi Papacharissi, professor ved University of Illinois Chicago. Senere samme dag vil Nancy Fraser, professor ved The New School i New York, give sin virtuelle keynote-forelæsning på Vikingeskibsmuseet i Roskilde.

19 paneler og 82 præsentationer

I løbet af torsdagen og fredagen vil 19 paneler med i alt 82 præsentationer – både fysiske og virtuelle – forsøge at gøre deltagerne klogere på emner som digitale offentligheder og dataficering, modoffentligheder, sociale bevægelser, aktivisme, affektive offentligheder, den offentlige sfære og talrige andre områder.

– Vi har længtes efter at kunne mødes fysisk med kollegaer fra hele verden, og vi ser frem til at udforske og diskutere mediernes rolle i at tilvejebringe forskellige typer af offentligheder sammen med fagfæller fra forskellige discipliner og forskningstraditioner, siger lektor på Roskilde Universitet Eva Mayerhöffer, der leder AlterPublics-forskningsprojektet.

Media and Publics-konferencen er organiseret af tre forskningsprojekter fra Roskilde Universitet: DataPublics, der er støttet af VeluxFonden, AlterPublics, der er støttet af Carlsbergfondet, og Cultural Publics, der er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond.

Læs mere om konferencen og programmet her.

Fakta

• Datoer: 28. og 29. april 2022

• Sted: Roskilde Universitet, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab

• Keynotes: Nancy Fraser (professor, The New School i New York), Noortje Marres (professor, University of Warwick), Stefania Milan (professor, University of Amsterdam) og Zizi Papacharissi (professor, University of Illinois Chicago)

• Arrangører: Forskningsprojekterne DataPublics, AlterPublics og Cultural Publics fra Roskilde Universitet

Forsiden lige nu:

Fysikerne får velkendt ansigt som institutleder

Professor Joachim Mathiesen tiltræder fra 1. december 2023 som ny institutleder på Niels Bohr Institutet. Her får han ansvaret for at lede et institut i rivende national og international udvikling.

Stort millionbeløb til forskning i menneskets opfindelse af ’værdi’

Nyt forskningsprojekt skal undersøge, hvordan værdi opstod som koncept for første gang i menneskets historie. Det sker, efter at seniorforsker Lasse Vilien Sørensen fra Nationalmuseet modtager en bevilling på 15 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd.

Seneste artikler:

McKinsey: Syv gode råd til klimaneutralitet og grønne gevinster

SOMMERLÆSNING: Mckinsey har undersøgt verdens førende virksomheders arbejde med bæredygtig og rentabel forretning. De erfaringer udstiller syv nøglefaktorer, som virksomheder bør fokusere på for at skalere og høste grønne gevinster.

Kvikguide: Sådan sikrer du dig mod at greenwashe

SOMMERLÆSNING: Sustain Report har allieret sig med tænketanken Frej og giver her virksomheder en quickquide til let og elegant at undgå greenwashing og dermed undgå at bryde markedsføringsloven.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.