Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Andre skriver

Kritik af Københavns Universitet

RAPPORT: Der bliver ikke gjort nok for at de studerende får forskningsbaseret undervisning, lyder kritikken i en ny rapport.

En ny akkrediteringsrapport som har til formål at vurdere om uddannelsesinstitutionener selv kan foretage kvalitetssikring af sine uddannelser, påpeger en række mindre velfungerende områder på Københavns Universitet. Den fastslår blandt andet, at universitetet ikke har sikret, at undervisningen har været tilstrækkelig forskningsbaseret.

I værdigrundlaget for Københavns Universitets står der ellers, at uddannelsesindhold er baseret på forskning, og at alle niveauer er vejledt og undervist af aktive forskere. Men det mener forfatterne bag rapporten ikke, at universitet lever op til.

-Dels har der imellem uddannelsesevalueringerne hvert sjette år ikke været et systematisk, løbende informationsflow og dermed et ledelsesmæssigt overblik, og dels har udvælgelsen af eksperter og deres opdrag i forbindelse med uddannelsesevalueringerne ikke sikret en ekstern vurdering af forskningsbaseringen. Endelig er nogle kvalitetsstandarder i praksis ikke tilstrækkeligt ambitiøse, lyder det i rapporten.

Ikke helt overraskende er rapporten dårligt nyt for Københavns Universitet. En positiv akkreditering ville have betydet, at universitetet kunne oprette nye uddannelser uden at skulle igennem omfattende godkendelseprocesser, og at eksisterende uddannelser ikke kunne lukkes af akkrediteringsinstitutionen, ifølge Uniavisen.

Den endelige rapport giver i stedet universitetet en såkaldt betinget positiv akkreditering, som blandt andet betyder, at alle nye uddannelser skal godkendes, der skal foretages evalueringer, foregå løbende monitorering af undervisningens forskningsbasering, og så skal der udformes en plan for, hvordan problemerne løses.

Rapporten er dog, ifølge prorektor for uddannelse Lykke Friis langt fra en katestrofe for Københavns Universitet, .

-KU behøver ikke at gennemføre store ændringer, men skal i den kommende tid dokumentere praksis. Det giver os arbejdsro til at fokusere på uddannelseskvaliteten, siger hun ifølge Uniavisen.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Når køn bliver en (lille) forskningsfordel

Er det en fordel at være kvindelig forsker i mandsdominerede moskemiljøer? Ja, det kan det være, og måske har kvindelige forskere også mere blik for køn i deres forskning, antyder islamforsker Lene Kühle i dette indlæg.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.