Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Forside

Slankekur på cykel

Cykling til arbejde er ligeså effektiv slankekur som fritidsmotion

Jo jo, vejret er på vej til rotterne, og det bliver mørkt, nærmest før det blev lyst. Antallet af undskyldninger for ikke at få løbetøjet på og i stedet pleje det blødbakkede kropslandskab på sofaen, er ligeså talrige som regndråberne mod ruden.

Men på arbejde skal man dog.

Og hvis man nu tager cyklen på arbejde, viser ny forskning, at vi kan vaske den dårlige samvittighed væk. Hvis man har et BMI mellem 25-25. Og hvis man cykler mindst 25-30 minutter hver vej.

– Det her er godt nyt til de mange overvægtige mennesker, der måske ikke har tid eller lyst til at gå i et træningscenter, fordi de efter arbejde også skal hente børn og lave mad. Vores resultat viser, at det er muligt at kombinere sin transport til og fra arbejde med effektiv motion, siger professor og institutleder Bente Stallknecht på ku.dk

Næsten ligeså effektiv som hård motion
130 overvægtige deltog i forsøget, hvor de blev fordelt tilfældigt i 4 grupper. To grupper skulle dyrke fritidsmotion 5 gange om ugen. Den ene gruppe ved moderat intensitet i 55 minutter, den anden gruppe ved hård intensitet i 35 minutter.

Desuden skulle en gruppe cykle til og fra arbejde – ca. 14 km hver vej, og endelig skulle en gruppe bare leve videre, som de plejede. Deltagerne var på forhånd udvalgt, ikke alene ud fra vægt, men også ud fra bl.a. et generelt lavt aktivitetsniveau og muskelmængde.

Undervejs blev energiforbruget målt og deltagerne i alle grupper blev vejet efter 3 måneder, og igen da forsøget sluttede efter 6 måneder.

Her blev det tydeligt, at cykling til og fra arbejde var næsten ligeså godt som hård fritidsmotion. Cyklisterne tabte i gennemsnit 4,2 kg, mens højintensitetsgruppen tabte 4,5. Dem der dyrkede motion ved moderat intensitet tabte blot 2,6 kg.

– Alle motionsformerne er bedre end kontrolgruppen, men høj træningsintensitet er rent statistisk bedre en moderat træningsintensitet. Og cykling til og fra arbejde er mindst ligeså effektivt til at reducere fedtmasse som træning i fritiden, siger Jonas Salling Quist, videnskabelig assistent på Biomedicinsk Institut, der var ph.d.-studerende på projektet og forfatter til studiet, til ku.dk

Selv om vægttab er en væsentlig indikator for sundhed, kunne det kunne være interessant, hvis forskerne også havde målt på andre værdier end bare vægt –  hvad med livskvalitet, eller biomarkører for en sundere krop?

Under alle omstændigheder er studiet perspektivrigt, ikke mindst fordi meget forskning tyder på, at vægttab kun er varigt, hvis det følges af en livsstilsændring. En nem livsstilsændring er at cykel til og fra arbejde, og nu er der ovenikøbet videnskabeligt belæg for, at man taber sig effektivt af det.

Så mangler vi bare, at cykelturen bliver indregnet i arbejdstiden, så er der ikke flere undskyldninger tilbage.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.