Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Penge & navne

Aalborg Universitet får 17 mio. kr. til digital forskning i verdensklasse

Kunstig intelligens, cybersikkerhed, big data, IoT, data intensive cyber physical systems … Digitaliseringen af vores samfund kører for fuld turbo uden synlig udløbsdato, og Aalborg Universitet fremtidssikrer nu sit højt profilerede forskningsmiljø med stor bevilling fra Poul Due Jensens Fond

Takket være en bevilling på 17 millioner fra Poul Due Jensens Fond kan Aalborg Universitet udvide Institut for Datalogi med to nye internationale professorer hver med fire postdoc-årsværk til disposition. De to professorater kommer til at høre under hver sin forskningsenhed på instituttet.

Gennem de seneste ti år har Institut for Datalogi haft en markant vækst i antallet af studerende, og med de nye professorater ønsker universitetet dels en generel styrkelse dels en fremtidssikring af området.  Det forklarer dekanen på Det Tekniske Fakultet for IT og Design, Henrik Pedersen, som ser frem til oprustningen og mener, at den kommer på et godt tidspunkt:

– Vi ønsker at fremtidssikre og at styrke de to forskningsenheder, så de konsoliderer og videreudvikler deres status som verdensklassemiljøer inden for hver deres respektive forskningsområder. Vi forventer at have nytte af de nuværende ledere af forskningsgrupperne mange år endnu – så man kan godt tale om rettidig omhu.

Læse mere hos Aalborg Universitet

Forsiden lige nu:

DTU-lektor om eksterne partnere: Det kan løfte forskning til nye højder

Der er ikke mange forskere tilbage, der kimser af eksterne samarbejder, mener Repræsentant for Forskningspolitisk Udvalg i DUA. Selv føler han sig tryg i de rammer, universiteterne har sat op, men bekymrer sig mere over, hvordan de kommercielle interesser fører til smallere forskning.


Seneste artikler:

Forbrugerne skal elske en mindre og bedre garderobe

PODCAST. Lars Riis forlod den traditionelle modebranche og har startet tøjfirmaet ELSK. I podcasten Bæredygtig Business taler Steffen Max Høgh med ham om fast fashion, og hvordan man får kunderne til at betale en højere pris for kvalitetstøj.


Frit spil for greenwashing i primetime på Danmarks Radio

SOMMERLÆSNING: DR-programmet Løvens Hule er effektiv reklameplatform. Men DR kontrollerer ikke, at iværksætternes påstande om miljø- og klimavenlige produkter holder vand. DR svigter seerne siger CSR-ekspert.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.