Danskerne bruger de sociale medier i mindre grad til at finde nyheder, end de gjorde sidste år. I 2017 svarede 56 procent af de adspurgte i den danske del af den internationale rapport ’Reuters Digital News Report’, at de havde fundet nyheder via de sociale medier inden for den seneste uge, og i år er tallet faldet til 46 procent, skriver Roskilde Universitet.
– Det samlede fald i brugen af nyhedsmedier betyder ikke nødvendigvis, at danskerne bruger mindre tid på nyheder. Det kan derimod betyde, at de koncentrerer deres nyhedsbrug på færre nyhedsmedietyper. Det samlede resultat er, at magtbalancen med hensyn til brug er næsten uændret mellem alle nyhedsmedietyper, og at det stadig er TV-nyheder, der udgør danskernes mest benyttede nyhedskilde. Skulle man tro, at faldet i brugen af de traditionelle nyhedsmedier, kunne modsvares af en fremgang for brugen af nyhedsmedier, der er ’født online’, indfries denne forventning ikke, snarere tværtimod: Brugen af ’fødte onlinenyhedsmedier’ har udvist faldende tendens siden 2016, siger Kim Schrøder, professor ved Roskilde Universitet.
