Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Kultur

I grænselandet mellem forskning og undervisning

Masseeksperimentet skaber meget data, men det tvinger også forskere til at slække på kontrol.

27.000 elever fra 234 skoler rundt omkring i Danmark har leveret empiri til en stor undersøgelse af indeklimaet i klasselokalerne i Danmark. Foto: Jakob Vind.

Det er ikke præcisionsmålinger, forskerne får ud af Masseeksperimentet, hvor 27.000 elever fra 234 skoler rundt omkring i Danmark leverer empiri til en stor undersøgelse af indeklimaet i klasselokalerne i Danmark. 

Men undersøgelsen giver alligevel forskerne et meget godt billede af, hvordan indeklimaet er for de elever, der befinder sig i klasselokaler dagen lang.

– En af de helt store styrker ved en stor undersøgelse som denne er mængden af data, der bliver genereret. Svagheden er, at vi som forskere afgiver kontrol, hvilket vi normalt ikke er meget for, siger professor Jørn Toftum fra Institut for Miljø- og Ressourceteknologi på DTU, der har været med til at udvikle eksperimentet for det nationale naturfagscenter Astra.

Resultatrapporten fra undersøgelsen udkommer i dag mandag.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.

Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: