Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Samfund

Kendt valgforsker: – Derfor er de traditionelle valgkampagner (stadig) de vigtigste

Selvom Tik Tok og ’microtargeting’ er effektive kampagneredskaber ved dette valg, er de traditionelle valgkampagner stadig de vigtigste, fortæller valgforsker Kasper Møller Hansen.

Professor Kasper Møller Hansens forskning viser, at det stadig er de traditionelle valgkampagner, der er de vigtigste. Foto: Michael Damm.

Kasper Møller Hansen er politolog og professor ved Institut for Statskundskab på KU og har forsket i holdningsdannelse, vælgeradfærd og valgdeltagelse i over 25 år.

Han er en af landets mest brugte valgforskere og laver op mod 300 interviews på et år, eller næsten et interview om dagen i gennemsnit.

Det tal stiger gevaldigt i en valgperiode, så den sidste måneds tid har han i gennemsnit lavet 8-10 interviews om dagen.

Han forklarer, at valgkampagner udvikler sig for hvert valg, men at det stadig er de almindelige kampagner, der trækker de fleste stemmer.

- Historien om hvordan internettet eller sociale medier kommer til at afgøre valget, kommer op ved hvert valg. Og der også hver gang noget nyt. Ved sidste valg var det Youtube og Snapchat, i år er det TikTok og ’microtargeting’, siger han, og uddyber.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.

Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: