Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Samfund

RUC integrerer virtual reality i sin forskning og undervisning

Som det første europæiske universitet integrerer RUC VR i naturvidenskabelig undervisning

På Roskilde Universitet ser man et kæmpe potentiale i virtual reality, fordi de studerende kan få adgang til læringsmiljøer, der indtil nu har været utilgængelige.

Som det første universitet i Europa integrerer Roskilde Universitet nu VR-simuleringer i undervisningen på en naturvidenskabelig uddannelse. Med et sæt VR-briller bliver de traditionelle rammer eller barrierer omkring undervisningen nemlig nedbrudt, forklarer Søren Larsen, der er centerleder ved Center for Virtuelle Læringsteknologier på RUC.

– De studerende kan for eksempel øve sig på laboratorieforsøg, der normalvis ikke kan gennemføres pga. farlighed, varighed eller for høje omkostninger. Eller tage på studieture til fjerne dele af verden og rejse tilbage i tiden, siger han.

Derfor er Roskilde Universitet netop gået i gang med at undersøge de studerendes læringsudbytte af virtuel reality i undervisningen på de naturvidenskabelige bacheloruddannelser, ved at udstyre dem med virtuel reality-briller.

– Helt konkret vil vi løbende undersøge de studerendes udbytte på en række parametre, der er relevante i forhold til læring, f.eks. motivation, interesse og selvtillid forklarer Søren Larsen og fortsætter:

– Vi vil herudover også mere specifikt undersøge de kognitive aspekter af læring, f.eks. de studerendes forståelse af naturvidenskabelige koncepter og proceduremæssige færdigheder.

Roskilde Universitets Center for Virtuelle Læringsteknologier, udvikler og udforsker brugen af virtuelle læringsteknologier. De integrerer virtual reality og andre virtuelle læringsteknologier i undervisningen på universitetets naturvidenskabelige bacheloruddannelse for at undersøge læringsudbyttet heraf.

RUC’s rektor, Hanne Leth Andersen, glæder sig over forskningsprojektet, som hun mener kan skabe værdi langt udenfor universitetets mure:

– Danmark kan blive en frontløber på det læringsteknologiske område, fordi vi i særlig grad har mulighed for at kombinere teknologi med sociale kompetencer og kritisk tænkning. Styrken ved at forankre denne her indsats på RUC er, at vi har en force inden for samarbejde og tværfaglighed. Det handler bl.a. om at forberede de studerende til en verden, hvor de både skal kunne anvende og udvikle virtuelle værktøjer,” siger RUC’s rektor og professor i universitetspædagogik Hanne Leth Andersen og fortsætter:

– Nu går RUC foran og viser, at vi er meget ambitiøse, når det gælder digitalisering og VR i relation til læring – men også at målet altid er vigtigere end midlet. Vi skal se på, hvordan vi bruger den nye teknologi optimalt, og her er der brug for mere forskningsbaseret viden.

Tanken er, at det nye center skal kortlægge, hvordan man bedst anvender de nye teknologier i undervisningen. Den nye viden skal deles på tværs af universitetet og med de andre danske universiteter, regionale, nationale og internationale partnere samt relevante virksomheder.

– Vi er meget interessede i, om de studerende øger deres læring, når de bruger teknologier som det her, og vi er også meget interesserede i at se effekten på lang sigt, for eksempel igennem en hel uddannelse, siger Søren Larsen, der er centerleder ved Center for Virtuelle Læringsteknologier på RUC.

20 mio. kr. fra Uddannelses- og Forskningsministeriet

Center for Virtuelle Læringsteknologier blev i starten af året bevilliget 20 millioner kroner til forskning i virtuelle læringsteknologier fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Pengene er en del af de 70 millioner ekstraordinære forskningskroner, som universiteterne fik fra ministeriet i starten af året. Bevillingen satte RUC i spidsen for et nyt projekt, der skal udvikle virtuelle læringsteknologier og kortlægge, hvordan vi i fremtiden bedst anvender de nye teknologier i undervisningen.

70 MIO EKSTRAORDINÆRE FORSKNINGSKRONER FRA FORSKNINGSMINISTERIET

I første omgang er det de studerende på bacheloruddannelsen i molekylærbiologi, som skal forberede sig på det rigtige laboratorie-arbejde ved hjælp af virtual reality-briller.

På sigt vil de studerende også få mulighed for at få en rummelig fornemmelse af celler og interagere med molekyler, og lignende oplevelser, forklarer Søren Larsen.

Forsiden lige nu:

Johan Olsen modtager hæderspris 

– Han forener et aktivt forskerliv og et musikerliv i bandet Magtens Korridorer med en bred populær forskningsformidling, siger professor Anja C. Andersen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.