Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sponsoreret

Forskning afslører: Trafikstøj øger risikoen for sygdomme mere og før, end vi troede

Professor Mette Sørensen deler nye forsknings-afsløringer af, hvordan trafikstøj øger risikoen for sygdomme i en langt højere grad, end vi tidligere troede.

Mette Sørensens studie peger på, at de samfundsmæssige konsekvenser af trafikstøj kan være meget større, end vi tror i dag.

Bilerne snor sig som støjende metalliske larver rundt på landets veje. For mange er den evindelige brummende støj fra trafikken et hverdagsvilkår, der banker på vores trommehinder.

Støjen er der. Nat og dag. Og det kan være direkte sundhedsskadeligt. 

Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse viser, at et sted mellem en tredjedel og halvdelen af os bor og lever i så meget støj, at det ligefrem kan gøre os syge. 

Forskningens samfundsmæssige konsekvenser af trafikstøjen viser sig at være meget større end hidtil troet og fører til et væsentligt højere antal sygdomstilfælde.

Det gør professor og leder af forskningen Mette Sørensen os klogere på i det seneste afsnit af Science Reports podcastserie for Danmarks Frie Forskningsfond ’Mit Store Spørgsmål’.

Hun dykker ned i, hvordan en unik datamængde for hele den danske befolkning er blevet en skattekiste til at besvare, hvad støjen gør ved os, og hvordan vi kan undgå at blive syge.

Alarmerende viden

Mette Sørensens forskning afslører alarmerende viden om faren ved vejtrafikkens liv, som overgår, hvad man tidligere har troet.

– Stort set alle de sygdomme, vi har kigget på, har en sammenhæng med trafikstøj. Der er derfor meget, der tyder på, at trafikstøj i den grad er skadeligt for os som mennesker, fortæller Mette Sørensen i podcasten.

Den høje vejtrafikstøj kan forøge risikoen for folkesygdomme som blodprop i hjertet, hjertesvigt, slagtilfælde, type to diabetes og brystkræft. Men hvornår bliver trafikstøjen ligefrem skadelig?

Læs mere: Mikroskopisk orm kan gøre os klogere på os selv

Mette Sørensen peger på, at det sker før, end man hidtil har antaget. Miljøstyrelsens grænse ligger på 58 decibel, men forskningen peger på, at der er forøget risiko for sygdomme allerede ved 45 til 50 decibel.

Studiet viser, at de grænser bliver overskrevet i en sådan grad, at mellem en tredjedel og halvdelen af os bliver udsat for støj, der øger risikoen for sygdomme. Det åbner op for en række spørgsmål.

Hvad betyder eksempelvis størrelsen på bildæk, vejbelægning, støjhegn og valget af en el-trillende Tesla over for en benzinbandit? Hvad kan politikerne gøre? Og kan støjen også øge risikoen for andre sygdomme?

Mette Sørensen gør os klogere på trafikstøjens problemstillinger i podcasten. Den kan du høre lige her

Forsiden lige nu:

Millionunderskud tvinger DPU til at skære 22 stillinger

Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) på AU lider under et stort underskud på 15 millioner kroner. Sparekniven svinger nu over personalet. Det koster 22 stillinger og sætter forskningens kvalitet i farezonen.

Seneste artikler:

Kæmpestor tilslutning til ny Science Festival for de alleryngste

En ny lillesøster til den landsdækkende Naturvidenskabsfestival ser ud til at få en flyvende start. Flere end 600 dagtilbud over hele Danmark er i denne uge i gang med deres første Mikro Science Festival fyldt med leg og små eksperimenter.

Thomas Bak bliver ny dekan på Aalborg Universitet

Aalborg Universitets nye dekan for Det Tekniske Fakultet for IT og Design bliver professor Thomas Bak. Han afløser professor Henrik Pedersen, der ønsker at vende tilbage til forskningsgerningen.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.