sustain

I 2030 skal turismen i ‘Greater Copenhagen’ bidrage til bæredygtighed

Der er intet alternativ til mere bæredygtig turisme, mener dir. for Wonderful Copenhagen.

Af - 19. september 2019

Når Wonderful Copenhagens årlige turismekonference Tomorrow’s Urban Trave afholdes 9. oktober, sker det under temaet ’Commit to a Sustainable Future’.

Formålet er at sætte fokus på turismens afsmittende effekt på samfund, borgere og klima, og hvad turismebranchen konkret kan gøre for at sætte positive og bæredygtige aftryk.

En taler fra New York Times sætter fokus på ‘The Impact of Travel’, mens en professor fra Manchester Metropolitan University har slides om emnet ‘The Future of Aviation’ under armene.

Så det er nogle af turismebranchens største bæredygtighedsissues, der tages fat på.

Men kommer turisme overhovedet nogensinde til at rime på bæredygtighed? Ja, der er ikke noget alternativ, lyder svaret fra Mikkel Aarø-Hansen.

– Det kan virke modsatrettet at sætte bæredygtighed sammen med turisme, fordi turismen jo handler om at flytte mennesker og få dem til at forbruge. Derfor er der også en stor risiko for, at man bliver kritiseret for greenwashing, eller det som er værre, når man sætter bæredygtig turisme på agendaen. Men hvad er alternativet? At kaste håndklædet i ringen? Nej. Vi har et ansvar for at blive en del af løsningen på verdens bæredygtighedsudfordring, siger han og fortsætter:

– I Wonderful Copenhagen har vi sat en ambition om, at turismen i 2030 i Greater Copenhagen positivt skal bidrage til både lokal og global bæredygtighed. Det er ambitiøst, og vi har ikke svarene endnu. Men nogle gange skal man sætte ambitionerne så højt, at det tvinger én til at tænke nyt og til at skabe nye samarbejder, som vi slet ikke kan forestille os i dag. Derfor har vi også inviteret de fremmeste internationale eksperter til at inspirere os til at tænke nyt.

Som branche har vi et stort ansvar for, ikke blot at måle på alt det gode, men at finde løsninger på det negative

Hvorfor er temaet netop i år, at man skal forpligte sig til en bæredygtig fremtid?

– Den internationale turisme er i stærk vækst. Det har en masse positive samfundseffekter i form af nye jobs, øget omsætning samt bedre attraktioner og oplevelser også for de lokale. Men med den stigende storbyturisme følger der også udfordringer, som vi skal turde tale om og imødegå. Det kan være sociale udfordringer, hvor presset på de lokale bliver for stort, eller miljø- og sundhedsmæssige udfordringer som luftforurening eller CO2-udledninger.

– Som branche har vi et stort ansvar for, ikke blot at måle på og tælle alt det gode, men tale om og finde løsninger på det negative. Det er i alles interesse, at fremtidens turisme er en bæredygtig turisme, både miljømæssigt, socialt og økonomisk. Derfor er vores tema i år ’Commit to a sustainable future’.

Vi skal i højere grad have turisterne til at bruge kollektiv transport

Hvad er nogle af de vigtigste ting branchen kan gøre for at blive mere bæredygtig?

– Det korte svar er: Gå i gang. Alle kan gøre en forskel her og nu, og der er ingen grund til at vente på den endegyldige opskrift for bæredygtig handling. Uanset om man er transporter eller restauratør, hotel eller attraktion, så er der masser af muligheder for at reducere miljøbelastningen og tilsvarende inspiration at hente hos konkurrenten eller kollegaen. For branchen ér i gang.

– Vi skal også i højere grad have turisterne til at tage et medansvar, dels for miljøet, dels over for lokalbefolkningen. For eksempel skal vi i højere grad have turisterne til at bruge kollektiv transport og have dem til at besøge attraktioner og områder uden for indre by. Det kræver endnu mere samarbejde. Tomorrow’s Urban Travel 2019 giver et inspirerende indblik i, hvordan aktører fra forskellige dele af turismebranchen tager bæredygtighedsudfordringen op.

Hvad er det vigtigste du håber, at der kommer ud af konferencen?

– Jeg håber, at deltagerne går derfra med endnu mere appetit på bæredygtighed, ny viden og konkret inspiration til at gøre mere og andet i morgen, end hvad de gjorde i går. Måske endda ideer til at skabe helt ny forretning, der kan gøre en positiv forskel både på deres egen bundlinje og destinationens.

Tags:


Warning: sizeof() [function.sizeof]: Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/sciencereport.dk/public_html/wp-content/plugins/wp-mystat/lib/mystat.class.php on line 1252