Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Byggeriets bæredygtighed er rykket fra marketing til direktionsgangen

En overflyvning af årets Building Green-event peger på, at arbejdet med bæredygtighed er langt bedre strategisk forankret. Og så er nogle af de mindre innovative og idealistiske aktører blevet mainstream.

Med et kig udover Forum og Building Green er Kasper Lynges konklusion, at der er langt mere bund i virksomhederne arbejde med bæredygtighed en for få år siden. Foto: Henrik Munksgaard.

Fra sin udkigspost på balkonen kigger Kasper Lynge udover de mange udstillingsstande i Forum. Han er ganske godt tilfreds med det, han ser.

-For otte-ni år siden var det mere en helt almindelig byggemesse. Stort set ethvert område, hvor man sparede lidt energi eller var mere effektiv blev så kaldt for grønt eller bæredygtigt. I dag er der en helt anderledes modenhed og langt mere bund i det, når man kalder det grønt, siger han.

Vi er på Building Green, den store årlige event for alle, der arbejder med grøn omstilling i byggeriet. I den store hal blander designerbriller i arkitektstilen sig med håndværkerarme, hvor der ikke er levnet meget plads til nye tatoveringer. På flere af standene får man hist og her bevis for, at lyseblå skjorter med firmalogo på kraven endnu ikke er helt udfaset.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.

Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: