Når mellem en halv og en hel million tv-seere blænder op for DR-programmet Løvens Hule, skal de ikke regne med, at alle informationer i programmet holder vand. Kommer der iværksættere, der fortæller om grønne eller bæredygtige produkter, er der ingen garanti for, at der ligger dokumentation bag.
Nok er der en screening af hvilke iværksættere, som optræder i programmet. Men der kan sagtens være iværksættere, som får profilering i bedste sendetid, som risikerer at få en sag om greenwashing på halsen, hvis de kommer med de samme luftige og udokumenterede grønne løfter om deres produkter i annoncer og reklamer.
Løvens Hule handler om iværksætteri og situationen, hvor iværksætterne skal pitche for at få en investor med om bord. Det er et underholdningsprogram, ikke et forbrugerprogram, fastslår programchef Anne Garlichs fra Danmarks Radio over for Sustain Report.
Selv om DR helst vil undgå greenwashing og iværksættere med miljø- og sundhedsskadelige stoffer, fralægger programchef Anne Garlichs sig ansvaret. Ifølge hende er det iværksætterne, som både overfor investor-løver og seere har ansvaret for, at det de lover om produkter og deres virksomheder holder vand. Og i Løvens Hule er der med Anne Garlichs ord ikke plads til “detaljerede nuancer og varedeklarationer”.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.
Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.
Har du allerede abonnement? Log ind her: