Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Erhvervsministeren blæser til kamp mod emballage i e-handlen

Både emballage og logistik skal være grønnere, når det gælder e-handel, mener ministeren.

Selvom både farven og intentionen med erhvervsminister Simon Kollerups (S) nye vækstplan for handel og logistik er grøn, understreger han, at formålet er at øge den danske e-handel, som halter efter den udenlandske.

Det danske e-handelsunderskud er nemlig på 44 mia. kr., og det skal der laves om på. I alt handler danskerne varer på nettet for 174 mia. kr. om året. Den ivrige nethandel medfører store mængder emballage, og derfor igangsætter regeringen nu et initiativ, der skal give mere viden om, hvordan vi kan få mere bæredygtig emballage i e-handlen, lyder det i en pressemeddelelse.

Planen består af i alt 21 initiativer, som også omhandler e-handelstjek der skal stille dansk e-handel mere lige i konkurrencen med udenlandske platforme, reduktion af madspild i detailhandlen via “madspildsjægere” og en “analyse af e-handlens betydning for klima, trængsel og fremkommelighed”. Potentialet i leveringer via cykel skal blandt andet undersøges.

Det er 12 erfarne erhvervsfolk med Netto-direktør Michael Løve i spidsen, som  har lavet forarbejdet til det, der er blevet regeringens udspil som en del af Vækstteamet for handel og logistik. Det blev nedsat af den forrige erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), og Michael Løve noterede sig, at der var blevet lyttet til erhvervslivets anbefalinger, også selvom ideen til vækstteamet kom fra den tidligere regering. Det vækker tillid til politikerne, sagde han på pressemødet om vækstplanen.

Men er initiativer vedrørende mere bæredygtig emballage noget som virksomhederne kan få støtte til i og med at det kan være dyrt at udvikle og omlægge sin produktion på det område, spurgte Sustain Report, da erhvervsministeren stillede op til pressemøde torsdag.

Virksomhederne får indirekte støtte idet, de nu bliver hjulpet til at finde ud af, hvordan man transporterer varer med mindre brug af luft, lød pointen fra erhvervsministeren.

– Det er milliarder der går til spilde på det, og hvis man kan få vores emballageflow kortlagt og fundet mere effektive metoder at transportere mere bæredygtigt på, så er det i sig selv en støtte til vores erhvervsliv, for det er så store midler, der går tabt. 

Milliardbeløbet stammer fra en rapport fra Teknologisk Institut, som viser, at danske virksomheder sparer 11,8 mia. kr. om året på at gøre op med emballagespildet. Samtidig kan klimabelastningen reduceres med over 600.000 tons CO2 om året, skriver Finans.dk på baggrund af rapporten.

Såvel danske som udenlandske virksomheder har allerede et stort fokus på at reducere emballage og at gøre den mere bæredygtig, som initiativer fra Carlsberg, L’Oréal, Nestlé og Zalando er eksempler på. Og netop inspirationen fra udlandet er en af de løsningsmuligheder, der peges på i vækstplanen.

Der skal blandt andet gennemføres et “globalt innovationstjek”, der skal afsøge innovative emballage- og logistikløsninger i e-handlen fra andre lande. “Formålet er at finde og formidle inspiration til danske virksomheder, der kan hjælpe dem til at forebygge og minimere emballageforbrug og reducere omkostninger i e-handelen”, hedder det i en pressemeddelelse.

Det vurderer adm. direktør for Index Awards, der årligt præmierer bæredygtig innovation, at der er gode muligheder for.

– Det er godt endelig at adressere det affald der skabes via emballage og e-handel. Danmark har potentialet til at gå foran, vurderer Liza Chong og tilføjer:

– Vi burde undgå engangs-plastik helt og bevæge os over til plantebaseret og komposterbare materialer for miljøets skyld. Der er mange fantastiske alternativer, så der er ingen undskyldning for ikke at handle på det. 

Fra Index Awards egen pipeline af projekter, nævner Liza Chong eksempelvis:

  • Mimica Touch – “Reaktiv realtidsemballage som minimerer madspild”
  • MycoBond™ – “Et bæredygtigt alternativ til skumisolering (styrofoam), som dyrkes via svamperødder”.
  • Original Unverpackt – “Det emballagefri supermarked”.
  • Avani – “Plantebaseret emballage der opløses i vand”
  • Wikicell – “Spiselig mademballage”

 

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.