Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Sustain

Højteknologisk topmøde klæder virksomheder på til digital overgang

I disse dage løber DTU’s højteknologiske topmøde af stablen. I de ydre rammer minder DTU High Tech Summit om et messecenter, hvor utallige stande lokker de forbipasserende med alt fra bolsjer til det nyeste bling. Men bag ved gemmer der sig nogle af de mest innovative virksomheder og den nyeste højteknologiske forskning.

Næppe er konferencen gået i gang, og før statsminister Lars Løkke Rasmussen endnu har sagt det sidste ord i sin velkomsttale, bliver man passeret af mennesker i VR-briller, der grinende bevæger sig rundt i den store udstillingshal blandt de mange fremmødte.

Det faglige indhold på High Tech Summit spænder i år over fem digitale trends: Teknologi-konvergens, demokratisering af digitalisering, sikker brug af kunstig intelligens, personlig medicin og bæredygtighed.

En af konferencens hovedtemaer er spørgsmålet om, hvordan man udvikler sin forretning i en digital tidsalder.

Både it-giganten IBM og den globale analysevirksomhed Foss, der er blandt topmødets hovedtalere, deler ud af deres erfaringer med at udvikle en ny digital forretningsmodel.

– Hvad skal der til for at en virksomhed bevæger sig fremad med de nye teknologier? Spørger Claus Klint, chef for Internet of Things i IBM Denmark og svarer så selv:

– Teknologien skal give mening for virksomheden og ikke omvendt.

Fra produkt til service

I en digital tidsalder og med udviklingen af nye teknologier som Artificial Intelligence, Big Data og Internet of Things, er en digital transformation nødvendig for de fleste virksomheder for at kunne bevare og styrke konkurrenceevnen.

Digitalisering handler ikke kun om at bruge teknologierne til at effektivisere, men også om at udvikle helt nye digitale forretningsmodeller. Og det er en udfordring for rigtig mange virksomheder.

– Det er virkelig en tranformation, fordi man går fra at sælge et produkt til at levere en service, siger Claus Klint.

Den pointe bliver også understreget på én af topmødets mange workshops, hvor de besøgende får mulighed for at sætte ny viden ind i en mere håndgribelig kontekst.

– Det handler om at forvandle virksomheden, så den imødekommer forandringen. I en digital forretningsmodel handler det ikke om at sælge et produkt, men om at udnytte digitale teknologier til at skabe værdi for kunderne, fortæller Cathrine Lippert fra Teknologisk Institut.

Disse teknologier bygger på en stor mængde data, som relaterer sig til de kunder, man gerne vil sælge noget til. Derfor er det afgørende at vide, hvem man skaber værdi for, og altså hvem ens kunder er eller potentielt kan blive.

– Hvis du ikke ved, hvem kundesegmentet er, vil jeg sige, at det er fordi, du ikke har en forretningsidé, lyder det fra Cathrine Lippert.

Hvad gør dig unik?

Endeligt må man også gøre sig klart, hvad det er, der gør én selv unik, understreger hun:

– Hvis er det ved din forretning, der adskiller sig fra konkurrenterne? Har du et ’killer’ AI-talent in house, som konkurrenterne skal finde andre steder? Eller hvad er det, der giver dig en fordel?

Som en konsulentvirksomhed har IBM samarbejdet med adskillige virksomheder om at udvikle en digital forretningsmodel. Ét af de eksempler, Claus Klint fremhæver på topmødet, er virksomheden Kone, der er bedst kendt som elevatorleverandør.

Kone har imidlertid udvidet sin forretning ved netop at udnytte deres position i en digital tidsalder:

– Deres forretning er ikke længere elevatorer, men at få folk i bevægelse. Og på den måde sælger de en service, fortæller Claus Klint.

Keynote: Digital transformation and new business models

IBM-direktøren påpeger også ad flere omgange, at det vigtigste i en digital tranformation er, at den øverste ledelse er involveret.

Det er Kim Vejlby Hansen, direktør i Foss, imidlertid ikke helt enig i:

– Det er mere et spørgsmål og gode ansatte og gode ideer, som de ansatte tør bringe til bordet. Min overbevisning er, at det er vigtigere end CEO-involvering, så jeg forsøger at holde mig på afstand, siger han.

Claus Klint anerkender, at det også er vigtigt, men fastholder, at;

– CEO’en skal stjæle rejsen og vurdere, hvilken af de gode initiativer, der giver mening fra et forretningsperspektiv.

Det er anden gang, at DTU slår dørene op for det højteknologisk topmøde, hvor virksomheder, startups, forskere og studerende finder sammen i en fælles passion for den digitale udvikling.

– Topmødet stiller i år skarpt på konvergens – hvordan nye teknologier kan integreres i produktionen og konvergere mod andre teknologier, siger projektdirektør for DTU High Tech Summit Bjarke Bak Christensen, som til daglig er Institutdirektør på DTU Bioengineering.

Topmødet åbnede dørene i går og fortsætter til og med i dag på DTU Campus i Lyngby.

Forsiden lige nu:

Forskningsmagten er blevet placeret i skødet på fondene

I SPORENE PÅ MAGTEN. Staten har svigtet som forskningspolitisk anker og finansierende myndighed. Særligt de erhvervsdrivende fonde udfylder tomrummet med mere produkt- og patentorienterer forskning, vurderer magtforskere.


I vesten forsker vi mest i egen navle – det former vores forståelse for verden

Et nyt studie fra SDU viser, at vi har et skævvredet billede af verdens plantedata, fordi den fortrinsvis er indsamlet i og af rige lande, hvilket gør os mindre modstandsdygtige over for klimaforandringernes effekter. Det er et eksempel på et større problem med en strukturel, global ulighed i akademia, mener forskere fra DIIS.


Ny evaluering viser stor tilfredshed med GTS-institutterne

GTS-institutternes tilbud til dansk erhvervsliv skaber værdi for alle typer af virksomheder, viser en ny evaluering, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen står bag. Særligt yder institutterne et vigtigt bidrag til en grøn omstilling.


Seneste artikler:

Forbrugerne skal elske en mindre og bedre garderobe

PODCAST. Lars Riis forlod den traditionelle modebranche og har startet tøjfirmaet ELSK. I podcasten Bæredygtig Business taler Steffen Max Høgh med ham om fast fashion, og hvordan man får kunderne til at betale en højere pris for kvalitetstøj.


Frit spil for greenwashing i primetime på Danmarks Radio

SOMMERLÆSNING: DR-programmet Løvens Hule er effektiv reklameplatform. Men DR kontrollerer ikke, at iværksætternes påstande om miljø- og klimavenlige produkter holder vand. DR svigter seerne siger CSR-ekspert.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Click to comment

Leave a Reply