Trods massive satsninger på bæredygtighedsinitiativer i begge virksomheder har et par af it-branchens helt store spillere, HP og Atea, tilsyneladende ikke fået sat sig ordentlig ind i reglerne om greenwashing - eller også har de handlet ud fra devisen ‘går-den-så-går-den’.
Det kan virke som en smutter, men med klare regler fra Forbrugerombudsmanden, burde man kunne forvente, at store virksomheder har styr på, hvordan man bruger bæredygtighedsbegrebet i sin markedsføring, påpeger Forbrugerrådet Tænk. At det er nogle af de tunge spillere i dansk erhvervsliv understreges af, at Ateas adm, direktør, Kathrine Forsberg, blandt andet er formand for klimapartnerskabet for service, it og rådgivning og har flere andre offentlige tillidsposter.
De to selskaber pillede den fælles reklame for ‘bæredygtige computere’ ned igen, efter Sustain Report kontaktede dem for at høre, hvilken dokumentation der lå bag løfterne. Virksomhedernes lemfældige omgang med bæredygtighedsbegrebet bliver mødt med skarp kritik af Forbrugerrådet Tænk. Også selv om annoncen røg af i en fart.
-En bankrøver holder jo også op med at røve banker på et tidspunkt. Det bliver det hverken lovligt eller moralsk rigtigt af, siger jurist Marie Frank-Nielsen fra forbrugerorganisationen.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.
Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.
Har du allerede abonnement? Log ind her: