Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Ikea lægger ansvaret for sustainability over på lokale landechefer

Fra 2019 har Ikeas lokale landechefer ikke alene heddet CEOs, men også CSOs; chief sustain

Sidste år besluttede Ikea at placere det primære ansvar for bæredygtighed hos Retail Manageren, der er en lokal landechef.

– Beslutningen blev taget for at integrere bæredygtighed i alle strategiske beslutninger, lyder det i en sidebemærkning i en pressemeddelelse om Ikeas årsregnskab fra Johan Laurell. Udover titlen som Country Retail Manager for Danmark, kan han nu også kalde sig Chief Sustainability Officer.

Også i andre virksomheder bliver der rykket rundt på sustainability-ansvaret, hvilket Mærsks nedlæggelse af sin sustainability-afdeling er et af de seneste eksempler på.

Ikeas Country Communications Manager Christian Mouroux Pedersen gør os klogere på, hvad baggrunden er for Ikeas nye organisering af sustainability-ansvaret.

Det er bestemt ikke nogen spareøvelse

Når flere ansvarsområder samles i et, har det jo ofte karakter af en spareøvelse. Har det spillet ind på beslutningen?

– Det er bestemt ikke nogen spareøvelse. Tværtimod. Vi har fortsat også en Sustainability Manager ansat. Nu har vi blot tilføjet en ressource og lagt et ledelseslag ovenpå i form af CSO-rollen, således at de strategiske beslutninger for bæredygtighed tages på samme niveau, som de resterende forretningsmæssige beslutninger. Det er ganske enkelt et udtryk for, at vi skal have løftet agendaen helt op på øverste ledelsesniveau.

Kan I se nogle resultater i forhold til bæredygtighed, som I ikke tror, at I kunne have opnået med den gamle model?

– I januar afholdte vi to dages internt lederseminar for 100 topledere i Ikea Danmark. Her vi hovedtemaet bæredygtighed. Når vi talte om business performance, talte vi om bæredygtighed. Når vi talte om fremtidsplaner og KPI’er, talte vi om bæredygtighed. At bæredygtighed er kommet på agendaen i toppen af virksomheden ses ved, at vores samtaler i hverdagen i højere grad drejer sig om bæredygtighed.

– Samtaler om- og handlinger for bæredygtighed prioriteres. Det gør det naturligvis, fordi chefen for det hele sætter den retning. Selvom vi er en organisation med meget fladt hierarki og højt til loftet, så er det alligevel nemmere for en CEO at få sat en agenda.

Alle medarbejdere nødt til at besidde bæredygtighedskompetencer i fremtiden

Flere eksperter vi har talt med peger på, at der er behov for et “center of excellence”, når det gælder bæredygtighed, hvis man skal være på forkant med udviklingen både eksternt og internt i organisationen. Vil du stadig skrive under på, at I har det i den nye model? 

– Som nævnt er der fortsat andre kræfter udover vores CEO & CSO, som arbejder dedikeret med bæredygtighed. Hvis Ikea skal lykkes med at omstille sig til en cirkulær forretning inden 2030, så er alle medarbejdere nødt til at besidde bæredygtighedskompetencer i fremtiden.

– Alle medarbejdere skal kunne navigere i prioriteringer og beslutninger, som kræver at man ved noget om bæredygtighed. Så vores arbejde med bæredygtighed består egentlig i, at udbrede viden og handlekraft til alle medarbejdere. Men vi tror for nuværende også fortsat på, at der er brug for dedikerede ressourcer, som er vores ”center of excellence”. Det er altså ikke et enten-eller, men et både-og.

Arbejdsmiljø og anti-korruption er vigtige områder også for vores kommercielle forretning

Hvordan hænger ansvaret for bæredygtighed, som jo også rummer områder, der ikke umiddelbart er kommercielle som anti-korruption og arbejdsmiljø sammen med en rolle som Retail Manager/CEO, der vel er meget top- og bundlinje-fokuseret?

Hos IKEA er det at være en god samfundsborger lig med at være en god forretning. Vi ser det derfor ikke som adskilte ting. Arbejdsmiljø og anti-korruption er vigtige områder også for vores kommercielle forretning. Hvis ikke vi tager et aktivt medejerskab for at skabe en bedre verden, så skaber vi heller ikke den efterspørgsel vi udvikler vores forretning af.

– Interesserer vi os ikke for arbejdsmiljø, så får vi ikke de medarbejdere vi har brug for. Interesserer vi os ikke for anti-korruption, så kan vi ikke samarbejde med leverandører, som kan sikre, at materialer er skabt eller leveret ud fra de standarder forbrugerne forventer. Vi har i den grad en interesse i, at bæredygtighed i bred forstand er en succes.

I mediedækningen af at H&M’s nye topchef har arbejdet fem år med sustainability fremhæver nogle, at det er et tegn på, at sustainability er forretningskritisk for H&M og formentlig vil blive prioriteret højere nu end tidligere. Vil du mene, at sustainability også får en højere prioritet hos jer nu?

– Ja. Det er indiskutabelt. Det viser vores forretningsprioriteter de sidste mange år. At vi allerede nu har udfaset al engangsplastik. At vi allerede nu er 100 procent energineutrale. At vi i løbet af 2020 vil lancere en leasing model, så vi kan tage vores møbler tilbage og give dem et ordentligt second life med videre. Bæredygtighed gennemsyrer i stigende grad, alt hvad vi gør og vil gøre i fremtiden.

Og sidste lidt drilske spørgsmål er, at hvis der er så mange fordele ved denne her organisationsændring, hvorfor har I så ikke kommunikeret mere bredt og uddybende om det?

– Du er meget velkommen til at hjælpe os med at sprede budskabet. Det er ikke os som holder os tilbage fra at ville snakke om det. Nogle gange er mediernes og forbrugernes interessere i budskaber ikke altid den samme som vores egen.

Forsiden lige nu:

Ida Willig bliver dekan for Humaniora på RUC

Professor i journalistik Ida Willig bliver dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun har mangeårig erfaring med at skabe gode forskningsmiljøer og brænder for de store dagsordener.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.