Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Sustain

Isbjørnen skal dø hvis klimakommunikation skal rykke på holdninger

Klimakommunikation skal tale ind i virkeligheden og værdierne hos målgruppen, hvis man for alvor skal flytte holdningen til klimaspørgsmålet. Ofte nøjes man med at prædike for de frelste, lød budskabet da George Marshall mødte et par hundrede danske klimaprofessionelle.

Der var fuldt hus i auditoriet, da den walisiske klimakommunikatør George Marshall holdt oplæg i København. Foto: Henrik Munksgaard

En af klimakommunikationens grand old men, George Marshall, er klar til at slå isbjørnene ihjel. Altså ikke sådan bogstaveligt talt - her kan man jo indvende, at det klarer klimaforandringerne helt af sig selv. Men den flittige brug af truede isbjørne, når der skal fortælles om klimaforandringer, er et skoleeksempel på kommunikation, der rammer ved siden af, mener han.

George Marshall betegner sig selv som  klima- og miljøaktivist gennem hele sit voksne liv. Han er medstifter af organisationen Climate Outreach og forfatter til bogen “Don’t Even Think About It: Why Our Brains Are Wired to Ignore Climate Change”.

Han kom med udfaldet mod isbjørne-kampagnerne, da han i juli gæstede København, og holdt oplæg for et par hundrede interesserede med Concito og Københavns Universitet som værter.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.

Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: