sustain

Jim Hagemann Snabe: Doing good er god business

Bestyrelsesformanden for A.P. Møller-Mærsk talte dunder til erhvervslederne ved VL-døgnet.

Af - 6. juni 2019

Som bestyrelsesformand for ikke mindre end to erhvervsgiganter, A.P. Møller-Mærsk og Siemens, er Jim Hagemann Snabe en mand, der lyttes til.

Og i et propfyldt auditorium i FN Byen var der bemærkelsesværdigt stille blandt de over 600 erhvervsledere, mens han holdt åbningstalen for VL-døgnet 2019 6. juni, der havde Verdensmålene som tema.

– It was the best of times, et was the worst of times, åbnede Jim Hagemann Snabe sin tale med reference til et Charles Dickens citat, der indkapsler hans opfattelse af den tid, vi lever i.

Med grafer fra den optimistiske statistiker Hans Rosling, har verden nemlig aldrig haft det bedre. Og med Verdensmålenes vedtagelse i 2015 blev hele verden klar over, hvilke problemer, vi skal løse, og hvilke mål vi skal nå.

Med det tempo når vi ikke Verdensmålene i 2030

Men 10.000 mennesker dør fortsat hver dag på grund af mangel på sundhedspleje, en milliard mennesker har ikke adgang til elektricitet, jordens temperatur stiger, og den seneste FN-rapport peger på, at vi er langt bagud med at nå Verdensmålene. Det gælder særligt dem vedrørende klima, affald samt livet på land og livet i havet.

– Med det tempo når vi ikke Verdensmålene i 2030, men snarere i 2090, lød det fra Jim Hagemann Snabe, som, med sin baggrund fra den tyske it-gigant SAP, mener, at teknologi er en del af løsningen.

Men vi skal forstå at bruge den rigtigt frem for at overlade den i hænderne på monopolistiske tech giganter, som primært har innovation målrettet forbrugerne frem for industrien for øje, sagde han uden at nævne F-ordet, der i denne sammenhæng refererer til Facebook.

– Det er ikke en intelligent brug af intelligent data, sagde Jim Hagemann Snabe og tilføjede:

– Teknologien skal bruges til at løse industrielle problemer.

Tilliden til erhvervsledere har aldrig været mindre

Det gælder blandt andet behovet for at skabe transport med nul-udledning af CO2, at nedbringe madspild og at udvikle livslang læring.

Han satte fingeren på endnu et ømt punkt med henvisning til senere års erhvervsskandaler uden dog at nævne nogle konkrete eksempler:

– Tilliden til erhvervsledere har aldrig været mindre.

Men at gå fra mørke til lyse scenarier for fremtiden kræver ikke desto mindre lederskab fra erhvervsledere.

– Det er ikke teknologien, som skal ikke bestemme, hvor udviklingen skal vi gå hen. Vi skal lede den udvikling.

Det kræver, at man er klar over, hvilke problemer, der skal løses. Og det problemkatalog har vi i form af de 17 Verdensmål, lød det fra Jim Hagemann Snabe

– R&D (research and development, red.) forvandler penge til ideer, men de ideer skal også blive til virkelige løsninger, som også giver penge. Ellers er systemet ikke bæredygtigt.

Og selvom mange peger på Europa, som et slumrende kontinent, når det kommer til innovation, deler Jim Hagemann Snabe ikke pessimismen. Med henvisning til blandt andet EU’s forskningsprogram Horizon 2020, mener han, at Europa kan komme til at lede fremtidens bæredygtige industrielle løsninger.

Lige nu har dårligere forbindelse i Klampenborg, end jeg har i Kigali, Nairobi

Men det kræver, at der kommer fart over udrulningen af 5G, sagde han med et indirekte hip til politikerne.

– Vi har behov for 5G. Lige nu har dårligere forbindelse i Klampenborg, end jeg har i Kigali, Nairobi, sagde han til et publikum, der tydeligvis kunne spejle sig i oplevelsen.

Hovedbudskabet fra Jim Hagemann Snabe var dog, at “sustainability ikke længere er et spørgsmål om at “do good”, for det er blevet “good business to do good”.

Sustainability handler nemlig ikke længere om, som CSR, hvordan man bruger sine penge, men hvordan man tjener dem.

– Vi må have modet til at drømme store drømme, og vi må have viljen som ledere til at gøre det, der er rigtigt og nødvendigt.

Men hvordan gør man det som leder, lød et spørgsmål fra salen. Det handler om, at “leadership” er “followership”. Hvis du går foran, men ingen følger dig, når du vender dig om, så er du nok bare ude at gå en tur, og det er ikke, hvad ideel ledelse handler om, lød svaret fra Jim Hagemann Snabe.

Vi kunne enten se det som et problem, eller vi kunne begynde at investere i vindmøller og se det, som en fantastisk mulighed

Derfor skal lederei i stedet for at dyrke metaforen om en brændende platform tale om et brændende engagement, så man som leder kan inspirere til forandring.

– I Siemens kunne vi konstatere, at salget af gasturbiner gik ned. Vi kunne enten se det som et problem, eller vi kunne begynde at investere i vindmøller og se det, som en fantastisk mulighed. Så det er det, vi gør, sagde Jim Hagemann Snabe.

Men netop innovation og nye produkter er en af udfordringerne for mange store virksomheder, der ikke altid er gode til at samarbejde med start-ups og vice versa. Hvordan løser man det? lød et andet spørgsmål.

– Store virksomheder tror, at de ved alt, så de prøver at gøre alting selv. Men de har en eksisterende forretning at beskytte og blev bygget på nogle forudsætninger, som måske ikke længere er relevante.

Derfor skal de store virksomheder forstå, at de store ideer kommer udefra organisationen og prøve at tiltrække dem, lød rådet fra Jim Hagemann Snabe. Så kan de nemlig bruge deres fordele i form af adgang til leverandørkæderne og markederne.

Leverer din virksomhed på Verdensmålene, så vil det give dig bedre resultater end dine konkurrenter

Du er formand for to store virksomheder. Når du bedømmer dine CEOs, hvad vægter du så højest; finansiel værdiskabelse eller Verdensmålene, lød endnu et spørgsmål, som blev mødt af både gnækkende latter og klapsalver fra salen.

Efter en – lang – pause, svarede Jim Hagemann Snabe:

– Essensen i spørgsmålet er, at det er et enten-eller. Og det er en fundamental forkert opfattelse.

Hans spørgsmål i bestyrelseslokalet går på, hvor verden er på vej hen om et par år, hvad det giver virksomheden af muligheder, og hvordan kerneforretningen kan omstilles til at få del i de muligheder.

– Leverer din virksomhed på Verdensmålene, så vil det give dig bedre resultater end dine konkurrenter, sagde Jim Hagemann Snabe, som desuden blev bedt om at nævne sit forbillede inden for sustainability.

– Paul Polman (tidligere adm. direktør for Unilever, red.) har transformeret Unilever til at blive en rollemodel for sustainability. Men lokalt er jeg inspireret af Mads (Nipper, red.) og det arbejde han gør for Grundfos.

Tilsyneladende er indiske vismænd også på listen over Jim Hagemann Snabes inspirationskilder. På en rejse rundt i verden, mødte han nemlig en sådan, som han afslutningsvis citerede:

– Doing better is good. Doing good is better. Og jeg tilføjer til det at gøre begge dele er bedst.

Tags: