Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Netto tester klimamærke, der skal gøre det nemmere at vælge varer med lavt klimatryk

Nettos strategichef håber, at nyt klimamærke kan udbredes til resten af detailhandlen.

Nettos strategichef håber, at nyt klimamærke kan udbredes til resten af detailhandlen.

Netto har lanceret klimamærkning af varer i to af sine butikker. Målet er at samle data nok til at kunne udbrede mærket i hele detailhandlen. Mærkningen har allerede givet et tydeligt fald i salget af for eksempel oksekød i de to butikker.

– Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er super mange mærker, som alle forbrugere nogenlunde ved, hvad betyder, foruden nøglehulsmærket og økomærket. Det er klart, at vi gerne så, at et klimamærke kunne få samme status. Vi vil presse på, alt hvad vi kan, for at få lavet en national klimamærking, fortæller strategichef Nikolaj Holm Hansen.

Han fortæller, at ambitionen med klimamærkningen er, at det bliver ligeså udbredt som nøglehulsmærket.

Klimamærkningen bliver ikke lavet på baggrund af en specifik klimaberegning af hvert enkelt mærke. Handler det om eksempelvis en hamburgerryg ser Netto på et gennemsnitsaftryk afhængigt af, hvor i verden hamburgerryggen eksempelvis er produceret, og dermed hvor langt den er blevet transporteret.

Klimaberegning fra Concito

Mærkningen af dagligvarerne er sket med afsæt i tænketanken Concitos værktøj ‘Den store klimadatabase’, som blev lanceret i februar.

– Her i første omgang er det primære formål med klimadatabasen at guide professionelle madaktører og forbrugere i retning af de fødevaretyper og måltider, der generelt set har det laveste klimaaftryk, skriver Concitio om værktøjet.

– Når vi skal optimere kosten i forhold til klima og sundhed, er et højt næringsindhold i fødevarerne ikke nødvendigvis en fordel. Det er de færreste, der går på indkøb efter et bestemt antal kalorier eller proteiner, og de fleste danskere indtager i dag for mange næringsstoffer, tilføjer tænketanken.

Læs også: Database tracker klimaaftryk for 500 fødevarer

I alt viser Concitos værktøj det gennemsnitlige klimaaftryk for 500 af de mest almindelige fødevarer på det danske marked.

Foruden Concitos database, har det Salling Group-ejede Netto rådført sig med en række eksperter, inden pilottesten blev lanceret, oplyser Nikolaj Holm Hansen.

– Vi gør ikke det her for at nudge kunderne i de to butikker – det er med det lange lys på for at finde ud af, hvordan man kunne have et klimamærke. Det kan godt være, at vi er Danmarks største detailkæde, men vores markedsdele er heller ikke større, end at vi anerkender, at vi skal have resten af detailhandlen med, siger Nikolaj Holm Hansen.

“Spis efter kostrådene,” siger Dansk Industri

Hos Dansk Industri peger de dog på, at de gerne ser en en standardisering af klimaaftrykket på fødevare på EU-plan.

– I virkeligheden er der brug for en fælles måde at gøre det på. Man kan gøre det på så mange måder, at vejen frem er en EU-standard, siger Leif Nielsen, der er branchedirektør for DI Fødevarer.
Han tilføjer, at hvis der eksisterer individuelle klimastandarder på fødevarer fra land til land, vil det gøre handlen på det indre marked langt mere kompliceret.
– De laver et forsøg for at se, hvad forbrugereffekten er. Jeg er ikke i tvivl om, at forbrugere gerne vil, og det tror jeg også, forsøget vil vise.
– Det allerbedste råd er stadigvæk i dag at spise efter kostrådene. Der er nemlig en meget stor en-til-en sammenhæng mellem at spise klimavenligt og at følge kostrådene, fordi det langt hen ad vejen handler om at få folk til at gå hen i grøntsagsafdelingen, tilføjer branchedirektøren.

Kødsalget falder allerede

Netto skal de kommende måneder gøre status, og derefter handler det om at finde partnere til projektet. Herunder især myndighederne:

– Vi er allerede i god dialog med Fødevarestyrelsen og Fødevareministeriet, og det er klart, vi skal have myndighederne formelt med, hvis det her skal udbredes, siger strategichefen.

Som udgangspunkt vil pilottesten blive holdt til de to butikker, henholdsvis i Horsens og på Amager. Pilottesten er sat til at vare tre til seks måneder, for som Nikolaj Holm Hansen påpeger, er det vigtigste, at Netto får samlet den data, de har brug for, for at kunne rykke videre mod et officielt klimamærke.

Læs også: Klimavenlig kødproduktion og dyrevelfærd skal kombineres

Generelt falder kødmarkedet på hele markedet, hvilket til dels kan skyldes, at tallene er baseret på sammenligninger fra maj sidste år, hvor vejret var noget varmere end i år, hvilket gav en tidligere start på grillsæsonen – som sædvanen tro giver stor stigning i kødsalget.

Dog har Netto efter mærkningen trådte i kraft i april set et større fald i kødsalget i de to testbutikker sammenlignet med de butikker, testbutikkerne bliver sammenlignet med.

Forsiden lige nu:

Norden har brug for en fond til beredskabsforskning

De sidste års mange kriser viser med al tydelighed, hvor stort behovet er for en nordisk fond til beredskabsforskning. Det vil også være et naturligt skridt i udviklingen af det samarbejde, som allerede foregår i Norden inden for samfundssikkerhed og beredskab, fremhæver Arne Flåøyen, direktør i Nordforsk, i dette debatindlæg.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.