Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Sustain

OK Benzin, Toyota og Suzuki får løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden

GREENWASHING. Reklamer for hybridbiler og ‘klima-diesel’ var vildledende markedsføring, mener Forbrugsombudsmanden, der fremadrettet er klar til at skrue bissen på med politianmeldelser.

Suzuki markedsførte en såkaldt mild hybridbil på en måde, som Forbrugrombudsmanden mener er vildledende. Foto:iStock.

Set fra miljø- og klimaperspektiv er hybridbiler ved at blive lidt af en gøgeunge, for bilerne er i bund og grund ikke særlig klimavenlige. Nu har to af de store japanske bilmærker Suzukis og Toyotas danske forretning også fået en løftet pegefinger fra Forbrugerombudsmanden for deres markedsføring. Også energiselskabet OK får kritik.

I en periode i 2021 markedsførte Suzuki Bilimport en såkaldt ”mild-hybridbil” med udsagnet ”Mere sikker og miljøbevidst end nogensinde”, og den anprisning var vildledende, mener Forbrugerombudsmanden. I afgørelsen er der lagt vægt på, at bilen ikke kunne køre udelukkende på el.

For en bil er kun hybrid, hvis den kan køre på strøm alene eller benzin alene. Og det kunne bilen fra Suzuki ikke.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.

Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: