sustain

Scandic Hotels: Sustainability kan skabe tættere kundeforhold

Ny Director of Sustainable Business skal styrke Scandic Hotels’ fokus på bæredygtighed.

Af - 6. juni 2019

I spidsen for Scandic Hotels arbejde med sustainability står Director of Sustainable Business, Vanessa Butani, som har haft koncernansvaret for sustainability i lidt over et år. Og titlen var en vigtig del af, at hun sagde ja til stillingen.

– Det var vigtigt for mig, at ordet business indgår i min titel. Det viser, at Scandic Hotels tager sustainability alvorligt, og vi ser det som en integreret del af vores forretning, siger Vanessa Butani og tilføjer at hun betragter alle Scandics 18.000 medarbejdere som en del af sustainability-holdet og derfor ikke føler sig alene om opgaverne.

Hvad er dine vigtigste opgaver lige nu?

– Scandic har en lang historie for at arbejde med sustainability, så derfor har vi også mange forskellige initiativer i gang. Men hvis omverdenen skal blive bevidst om den lederposition, vi mener, vi har, bliver vi nødt til at fokusere vores indsats mere. Vi skal ikke stoppe med at gøre noget, men vi skal satse mere på nogle specifikke områder, som er tættest på vores kerneforretning.

Tre fokusområder driver bæredygtighedsindsatsen
Det har udmøntet sig i de tre fokusområder Eat, Meet og Sleep. De er stadig et “work in progress”, men ideen er at sætte særligt ind på med ‘Eat’ at løse, hvordan hotelkædens gæster kan spise og drikke på en sund og bæredygtig måde, der minimerer madspild. ‘Meet’ omhandler at drive integration og diversitet på hotellerne og i samfundet, mens ‘Sleep’ henviser til arbejdet for bedre materialer og cirkularitet.

Ud over de tre områder arbejder Scandic Hotels med fire sustainability-mål, der alle udløber i 2020; Diversitet og inklusion, sundhed, CO2-udledninger og affald.

Mest markant er ambitionen om, at “være den hotelkæde, der har den laveste CO2-udledning”.

Siden 1996 har Scandic-koncernen nedbragt CO2-udledningen med mere end 60 procent og alle Scandics danske hoteller er som de eneste hoteller i Danmark Svanemærket. Det betyder, at driften skal give minimal miljøbelastning i alt fra energi- og vandforbrug til brug af miljømærkede rengøringsmidler, affaldssortering og fødevareudbuddet.

Hvordan måler I på, om I er hotelkæden med mindst CO2-udledning?

– Vi er meget tæt på at nå vores CO2-mål. Vi arbejder hårdt på at skifte fuldstændigt til vedvarende energi og biobrændsel. Over 90 procent af vores hoteller er Svanemærkede eller er mærket med en tilsvarende EU-standard. Det hjælper os også med at skubbe os selv til at nå højere standarder. Vi rapporterer og følger op på vores CO2-niveauer med hvert hotel hver måned. Det gælder også mange andre KPI’er inklusiv for affald, kemikalier og vand.

Bæredygtighed var en økonomisk nødvendighed
Årsagen til at energibesparelser var på radaren hos Scandic Hotels meget tidligt skyldes, at det var nødvendigt.

– Vores arbejde med sustainability startede i midten af 90erne, som var tough times for Scandic Hotels. I den periode blev hver en sten vendt for at sikre forretningens overlevelse. Det betød, at det blev vigtigt at reducere vores udgifter til elektricitet og vand. Det var også i den periode, at ideen om at gæsten kun skal smide sit håndklæde på gulvet, hvis det ikke skal bruges igen blev opfundet af en af vores team members (som Scandic Hotels kalder sine medarbejdere, red.). Det er jo i dag en industry standard, som også er med til at spare vand, fordi man ikke bare automatisk vasker håndklæderne efter en dag. Og i dag er sustainability en driver for hele forretningen, siger Vanessa Butani.

Vores virksomhedskunder i stigende grad stiller krav til bæredygtighed

Hvordan mærker du, at sustainability vigtigt for jeres forretning?

– Jeg får hele tiden spørgsmål fra vores salgsafdeling, som oplever, at vores virksomhedskunder i stigende grad stiller krav til bæredygtighed. Det gælder alt fra konkrete initiativer til vores codes of conduct. For de individuelle gæster spiller bæredygtighed fortsat en mindre rolle sammenlignet med beliggenhed, atmosfære og pris. Men jeg tror kun, det er et spørgsmål om tid, før det ændrer sig. Når man ser sig omkring i samfundet er der jo et enormt fokus på bæredygtighed generelt.

Nye medarbejdere skal tiltrækkes med gratis sprogundervisning og frit uniformvalg
I 2020 er målet, at minimum 90 procent af medarbejderne skal svare ja til, at Scandic Hotels har et godt niveau af inklusion. I 2018 lød det tal på 86.

Det er nemlig en afgørende faktor for forretningen, at den er i stand til at tiltrække medarbejdere af forskellige nationaliteter og trosretninger. Alene i 2019 kommer den til at mangle 700 nye medarbejdere. Ligestilling er en del af indsatsen og ifølge Vanessa Butani er man i koncernen stolt over, at over 50 procent af lederne er kvinder.

I alt er 120 nationaliteter ansat i Scandic Hotels og når det gælder de 26 hoteller i Danmark, samarbejder man med kommuner og jobcentre om at indsluse mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. I slutningen af 2018 blev Scandic kåret som ’Danmarks bedste arbejdsplads til inklusion’ af Great Place To Work og Foreningen Nydansker.

Begrundelsen var blandt andet, at hotelkæden i samarbejde med AOF tilbyder gratis danskundervisning i arbejdstiden. Alle medarbejdere har desuden frit uniformvalg og kan vælge at bære tørklæde eller lignende, ligesom vagtplaner og personalemad tager hensyn til forskellige kulturelle traditioner.

Trods initiativer som det, var det konkurrenten Comwell, som i det seneste Sustainable Brand Index løb med prisen som “industry winner” i hotelkategorien i Danmark. Og andre hoteller satser ligeledes på at bæredygtighed både kan gøre driften billigere og tiltrække særligt erhvervskunder og offentlige kunder.

Gæsterne skal have indflydelse på, hvor bæredygtigt deres ophold skal være
Hvordan vil I skille jer ud fra andre hoteller som også satser på sustainability?

– Det betyder noget, at vi har 280 hoteller i Norden, Tyskland og Polen. Så når vi laver et tiltag, har det stor effekt. Sidste år stoppede vi brugen af sugerør af plastik. Det giver en reduktion på 1,3 millioner sugerør om året.

– Vi vil også bruge sustainability til at få et tættere forhold til vores kunder. Vi arbejder på at visualisere, hvilken impact det har på miljøet, at de vælger at bo på vores hoteller.

Det handler om den impact vi kan skabe sammen med kunderne

– I Sverige har vi eksempelvis indført, at vi ikke som standard rengør værelser, hvor en gæst bor i mere end en nat, men først når gæsten rejser. Det kan alene i Sverige give besparelser på 10 mio. liter vand, seks mio. liter rengøringsmidler og 1,4 mio. håndklæder vi ikke behøver at vaske årligt. Men det er op til gæsterne at vælge, om de vil have deres værelse rengjort eller ej. Vi beder dem blot om at hjælpe os med at gøre noget for miljøet. Alle besparelser vi opnår ved det, reinvesterer vi i sustainability-projekter på vores hoteller som for eksempel at indstallere flere opladere til elektriske biler eller solpaneler, siger Vanessa Butani og tilføjer:

– For det handler også om den impact vi kan skabe sammen med kunderne. Har du en konference hos os, foreslår vi, at frokosten som default kan være plantebaseret, med mindre deltagerne ønsker kød. Og så opfordrer vi til at vælge fisk og kylling, som er mere CO2-besparende end rødt kød.

Rimer hotelafslapning på klimabevidsthed?
Arne Sorensen, koncernchef i Mariott, blev for nylig interviewet af Bloomberg, ifølge Børsen. Han blev spurgt hvor stor en procentdel af gæsterne, der efterlader et rodet hotelværelse, når de tjekker ud. 100 procent af dem, lød det tørre svar fra Arne Sorensen, som tilføjede at få af os viser os fra vores bedste side, når vi er på hotel.

Er det ikke en sandhed, der gør det svært at appellere til at folk opfører sig mere miljøvenligt og bæredygtigt – og er det ikke farligt for forretningen at slå for hårdt på det, fordi man forbinder et hotelophold med afslapning?

– Det handler i høj grad om nudging, hvor man får folk til at handle på hensigtsmæssige måder, uden at de er bevidste om det. I buffeten stiller vi for eksempel salaterne før kødet. De tallerkener vi bruger er mindre end tidligere, og vi har fjernet bakkerne. Det gør det alt sammen lidt vanskeligere at tage en masse mad på en gang. Det er med til at reducere madspild, selvom man selvfølgelig kan man fylde sin tallerken, så mange gange man vil, siger Vanessa Butani og tilføjer, at særligt de direkte kunderettede initiativer er en udfordring.

– Vi skal samtidig passe på med ikke at gå for langt med vores initiativer i forhold til, hvor kunderne er. De bygger helt klart på trial and error. Og det gode ved hotelbranchen er jo, at man typisk får øjeblikkelig feedback fra gæsterne.

Frivillige sustainability-ledere driver lokale indsatser

Hvordan får du overblik over bæredygtighedsarbejdet i Scandic Hotels, og hvordan leder du det, når du er baseret i Sverige og I har 280 hoteller?

– Sustainability handler for mig i høj grad om at være close to the ground og vide, hvad der optager vores medarbejdere, vores gæster og vores kollegaer i branchen. Jeg kan hverken vide alt eller drive alle initiativer, men jeg bruger vores digitale læringsplatform, der kan tilgås online eller via en app og som gør det muligt at dele viden og selv følge med i, hvad der sker.

– Derudover mødes jeg hvert kvartal med vores team af lokale ledere i hvert land, som er en del af sustainability-teamet på frivillig basis. De fungerer som min forlængede arm, fordi de holder mig opdateret om, hvad der sker, de leder træningen i sustainability-initiativer, og de formidler både gæsternes og medarbejdernes feedback til mig. Jeg arbejder også med lederne af vores forskellige afdelinger fra salg til det tekniske team og selvfølgelig også vores lederteam, siger Vanessa Butani.

Hun er canadier og opvokset i Canada, men har på grund af sin svenske mor tilbragt meget tid i Sverige. Hendes professionelle baggrund er blandt andet i konsulentvirksomheden Accenture.

– I Accenture gik det op for mig, hvor vigtigt sustainability er for forretningen. Vi var også konsulenter for NGO’er, og det fik mine øjne op for vigtigheden af at passe på miljøet og for, hvor stor en impact virksomheder har på miljøet, men også hvor stor en forskel de kan gøre.

– Derefter kom jeg til Electrolux. En af mine betingelser for at sige ja til jobbet var, at jeg kunne arbejde med at gøre sustainability til en del af virksomhedens corporate strategy. Efter at have været der i otte år, fik jeg et opkald fra Scandic Hotels, som havde en masse spændende planer for sustainability, som jeg skal hjælpe med at realisere.

Fremadrettet skal vi blive ved med at reducere vores energiforbrug og vores miljøpåvirkning, og det vil kræve investeringer

Sustainability vil kræve investeringer fremadrettet
Hvor meget af jeres arbejde med sustainability handler om at reducere udgifter, og hvor meget handler om at investere i nye løsninger?

– Fremadrettet skal vi blive ved med at reducere vores energiforbrug og vores miljøpåvirkning, og det vil kræve investeringer. For at nå vores mål, satser vi i høj grad på digitale redskaber. Det kræver en businesscase, hvor vi ser på forretningsværdien og på de miljømæssige effekter og naturligvis på den marketingværdi, der kan ligge i det.

Er din baggrund i konsulentmiljøet en hjælp i den sammenhæng?

– Jeg er i hvert fald vant til at tale om sustainability i en kontekst, der giver mening for forretningssiden af en virksomhed.

Hvordan arbejder I med dine KPI’er – hvad skal der til for, at du er en succes i dit job?

– Vores 2020-mål i vores sustainability-rapport giver mig en klar indikation af, hvor jeg skal bruge min tid. Derudover arbejder vi med en del andre mål, som jeg løbende skal afrapportere på via vores interne rapporteringsværktøj.

Hvordan arbejder du med de mål, der er sværere at kvantificere – for eksempel i forhold til, hvad sustainability betyder for medarbejdertilfredsheden, fastholdelsen eller lignende?

– Hvert år laver vi en medarbejderundersøgelse, som rummer mere kvalitative spørgsmål om blandt andet oplevelsen af diversitet og inklusion. Vi laver også årlige undersøgelser og interne fokusgrupper som led i vores væsentlighedsanalyse for at afdække vores medarbejderes prioriteter.

Fly er fortsat den store klimasynder – men klimabevidstheden vil ramme hotelbranchen

Hvilken rolle mener du, at sustainability spiller i hotelbranchen – det lader til at den i offentligheden går mere under radaren end andre turismerelaterede brancher?

– Kravene til sustainability har ikke ramt hotelindustrien lige så meget som flybranchen endnu. Men jeg var i Danmark for to uger siden og så at klima fyldte rigtig meget på alle valgplakaterne. I Sverige var klima også det vigtigste punkt for vælgerne ved Europaparlamentsvalget, så der er ingen tvivl om, at det er top of mind hos mange. Og tingene bevæger sig også hele tiden i vores industri. I organisationen International Tourism Partnership samarbejder vi med andre førende hotelkæder for at gøre hele hotelindustrien mere bæredygtig og ansvarlig, for eksempel når det gælder arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder i forhold til at imødegå trafficking.

Hvilket sustainability-initiativ er du mest personligt stolt af indtil videre?

– Vores sustainability hackathon fungerede rigtig godt. Vi bad alle vores hoteller og medarbejdergrupper om at brainstorme om sustainability-ideer inden for miljø og det sociale område. Bagefter lavede vi online-afstemning om de bedste ideer, som var blevet udvalgt af en jury, der både bestod af interne og eksterne folk. Ud over de to ideer, der vandt, har vi fået 400 andre ideer, som vi ser på, om det giver mening at implementere. Øvelsen hjalp os også til at få en forståelse af, hvad der optager vores medarbejdere, og den var med til at øge bevidstheden om sustainability yderligere i Scandic Hotels. Målet er jo at finde på den næste bæredygtige “håndklæde-idé”, som kan forandre hotel-industrien og forbedre forretningen.

Tags: