Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Sustain

Skrap forbrugerombudsmand vil skabe konsensus om grønne løfter i markedsføring

Det er afgørende, at der bliver en bred accept af kravene til markedsføring med løfter om bæredygtighed, siger Christina Toftegaard Nielsen, der samtidig ikke vil acceptere en sproglig udvanding af bæredygtighedsbegrebet.

Som forbrugerombudsmand vil Christiane Toftegaard Nielsen skabe konsensus om reglerne for markedsførings med grønne løfter. Samtidig fastholder hun, at virksomhederne skal kunne levere dokumentation for deres påstande. Foto: Mada Holm/Forbrugerombudsmanden.

Lovtekster og bekendtgørelser kan nok for de fleste forekomme snørklede og uforståelige. Men i den anden ende af skalaen kan juridisk argumentation have sin egen stringente skønhed.

Vi er i den sidste kategori, når Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, forklarer, hvorfor virksomheder i deres markedsføring ikke kan kalde produkter for bæredygtige, blot fordi de er en anelse bedre end tidligere eller slår branchegennemsnittet på klima og miljø.

Vil man som virksomhed kalde sine produkter bæredygtige, så skal virksomheden kunne påvise, at produktet ikke bidrager til overtrækket på kontoen for det, planeten kan holde til.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.

Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her: