“Praler firmaerne uden at have røv i bukserne, ja, så er det greenwashing, og det er snyd og vildledning.”
Politikens forbrugerjournalist Mette Guldagger var klar i spyttet, da hun i en klumme i foråret 2019 gik i flæsket på de virksomheder, som i deres markedsføring lovede grønne og bæredygtige varer, uden at kunne levere dokumentation.
Nu er der tale om en metafor, og derfor kan det være svært at spotte dem, der i forhold til tvivlsom markedsføring ikke har ‘røv i bukserne’. Det er jo ikke sådan umiddelbart synligt. Men, havde det være muligt, skulle den skarpe forbrugerjournalist såmænd ikke engang have bevæget sig uden for eget mediehus for at se et par bukser uden røv.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.
Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.
Har du allerede abonnement? Log ind her: