Zalando er på en svær mission: At mindske modeindustriens beskidte aftryk. Branchen er kritisabel, det er indiskutabelt. Branchen er klimaets fjende, men der er håb og initiativer til at rydde op i branchen.
Materialevalg. Det er det afgørende for klimaaftrykket som kilde til 80 til 90 procent af modebranchen CO2-udledninger. En branche, hvis produktion af tøj og sko ifølge Europa-Parlamentet står for 10 procent af alle drivhusgasudledninger.
Materialevalget er med andre ord både branchens største synder, men det gør det også til et oplagt indsatsområde med enormt omstillingspotentiale.
Det tager Zalando seriøst og har derfor i 2019 søsat en ny cirkulær strategi med fokus på materialevalg, genanvendelse og data gennem hele sin leveringskæde for at sikre et mere bæredygtigt samspil mellem brands, retailers og forbrugere.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Science Report er du opdateret på det danske forskningsmiljø.
Vi giver dig historier om forskningspolitik, debatindlæg fra forskere og nøglepersoner og artikler om de nyeste forskningstendenser.
Har du allerede abonnement? Log ind her: