Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

Danskernes dom: her er de mest bæredygtige brancher

Brancher med høj CO2-udledning får flot bæredygtigheds-vurdering af danskerne.

Sidste uge kunne Vestas modtage prisen som den virksomhed, forbrugerne opfatter som den mest bæredygtige, ifølge en undersøgelse blandt 2.000 danskere. Den danner grundlag for rapporten Bæredygtighedsbarometret 2020, som Advice A/S står bag.

På en andenplads finder man i år Ørsted. Og energibranchen er da også helt i top, når danskerne skal pege på de mest bæredygtige brancher. Særligt sidstnævnte har løbende meldt ambitiøse bæredygtighedsmål ud for blandt andet deres stærkt CO2-udledende leverandørkæde, mens Vestas først for alvor er kommet på banen i 2020, før undersøgelsen fandt sted.

Ikke desto mindre er vindmøller formentlig så genkendeligt et symbol på grøn energi, at branchen giver de andre baghjul.

På de følgende fire pladser finder man dog brancher, som normalt forbindes med produkter og produktion, som er stærkt udfordrede på bæredygtighedsfronten. Det gælder:

2. Dagligvarer
3. Fødevarer
4. Landbrug
5. Transport

– Det er overraskende, at landbrug, fødevarer og transport bliver vurderet til at være så bæredygtige af forbrugerne, skriver Martin Vith Ankerstjerne, director i Advice i skriftlige svar og tilføjer:

– For de to første brancher må forklaringen være, at både Landbrug & Fødevarer, samt en række fremtrædende fødevarevirksomheder, har meldt ambitioner ud om at blive klimaneutrale i 2050. Det er sværere at komme op med en god forklaring på, at transportsektoren vurderes så positivt. Både elbiler og toge tilbyder klimavenlige løsninger, men der er også langt for den tunge transportsektor. Her bliver jeg svar skyldig.

Dagligvarebranchen kommunikerer godt om bæredygtighed
I butikskæder som Irma kan man læse sig til, hvor meget vand produktionen af ris forbruger versus kartofler og mange andre eksempler, som skal hjælpe forbrugerne til mere bæredygtige valg. I slutningen af februar meldte Lidl, som forsøger at tiltrække kunder med bæredygtighedsprofil, ud, at kæden kun vil sælge dyrevelfærdsmærkede kyllinger.

Er det tiltag som dem, der får dagligvarebranchen op på en andenplads i forbrugernes bevidsthed? 

– Den fine ranking til dagligvarebranchen hænger uden tvivl sammen med, at man både gør en hel del, og at man også husker at kommunikere om det. Coop, der vil lave skove. Rema1000, der bekæmper madspild. Og Salling, der reklamerer med, hvor få cigaretter de sælger. Det er en branche, der er med til at trække udviklingen. Og det belønner forbrugerne dem for.

I bunden af listen over bæredygtige brancher, ifølge danskerne, roder finanssektoren rundt. 30,2 pct. af de adspurgte er uenige i, at “branchen gør bredt set meget for at fremme den bæredygtige udvikling”. 11,6 pct. er enige i det udsagn, mens majoriteten på næsten 42 pct. svarer “hverken eller”.

Bæredygtighed er en mulighed for finanssektoren
Finanssektoren har ellers masser af muligheder for at signalere bæredygtighed ved at tilbyde grønne lån og obligationer samt investeringsfonde med mere eller mindre høje etisk profiler. Men branchens troværdighed lider formentlig stadig, som en omdømmeanalyse for nylig viste var tilfældet for i hvert fald Danske Bank og Nordea.

Men en krise kan blive til en mulighed, mener Martin Vith Ankerstjerne.

– For finanssektoren er bæredygtighed faktisk en mulighed for at få gjort noget ved deres kritiske omdømme. Som det fremgår af Bæredygtighedsbarometer 2020 er investeringer i bæredygtighed den faktor, der har størst betydning for opfattelsen af bæredygtighed. Og man er i gang med en række tiltag i sektoren. Det handler virkelig om at få det synliggjort for befolkningen, siger Martin Vith Ankerstjerne.

Netop Danske Bank har iværksat en 2023-plan for bæredygtighed.

5 faktorer som driver opfattelsen af bæredygtige virksomheder
Ud over investeringer drives danskernes opfattelse af bæredygtige virksomheder af:

  • Bæredygtige produkter og løsninger
  • Dokumentation af arbejde med bæredygtighed
  • Arbejder politisk med bæredygtighed
  • Kommunikerer troværdigt om bæredygtighed

Men hvor vigtig er en rating af, hvor bæredygtig en branche opfattes af forbrugerne egentlig? Vi fortsætter jo med at forbruge kultur og købe mode, selvom vi ikke nødvendigvis er imponeret af branchernes tiltag, og almindelige forbrugere vel heller ikke særligt interessante for eksempelvis Vestas og Ørsted? 

– Vores rating af brancherne er relevant for virksomhederne, der i kraft af barometeret bliver klogere på, hvad der er deres udgangspunkt. Men det er klart, at det skaber større værdi for dem, hvis de får lavet vores branchebarometer, hvor de enkelte virksomheder i branchen vurderes op imod de andre, svarer Martin Vith Ankerstjerne, som tilføjer:

– Og bæredygtighedsopfattelsen har betydning – også for Vestas og Ørsted. For det handler jo ikke alene om forbrugere, men også om, hvor de bedste medarbejdere ønsker at arbejde i fremtiden. Og om, hvor investorerne vil placere deres penge. Og hvem politikerne giver de bedste rammebetingelser. Så bæredygtighed skal ses i et bredere perspektiv end blot gennem forbrugernes briller.

Forbrugernes rolle for bæredygtighed vil stige
Desuden bliver forbrugernes opfattelse af bæredygtighed en stadigt vigtigere faktor for virksomheder, mener Martin Vith Ankerstjerne.

– Jeg forventer, at forbrugernes rolle vil stige i takt med, at det bliver mere transparent, hvilke produkter, der er bæredygtige. Der er mange initiativer i gang, der skal give forbrugerne denne viden. Når det er tydeligt for forbrugerne, hvad der er bæredygtigt, så vil de i højere grad handle derefter. Det ser vi med Ø-mærket. Og bæredygtighedsbarometeret fortæller også, at forbrugerne ser sin egen rolle som endnu vigtigere nu end tidligere, svarer han med henvisning til, at andelen, der placerer ansvaret hos borgerne og forbrugerne sammenlignet med sidste år er steget fra 22 til 34 procent.

Ikke desto mindre er det trods alt kun 30 pct. af danskerne i undersøgelsen som mener, at økonomiske hensyn må vige for en bæredygtig udvikling.

Tror du, at den procentdel er faldet yderligere, hvis man lavede en lignende måling nu mens corona-krisen buldrer løs og har store økonomiske konsekvenser for dansk erhvervsliv?

– På den korte bane er jeg sikker på, at forbrugerne er mindre optaget af bæredygtighed. Lige nu handler det bare om at komme igennem denne epidemi. Men på sigt kan det styrke danskerne opbakning til bæredygtighed, fordi epidemien gør det tydeligt, at naturen stadig har magten over os mennesker. Og at vi bør indrette os efter det. I øvrigt vil jeg hævde, at det ikke handler om at økonomiske hensyn skal vige for bæredygtighed, men at bæredygtighed er vejen til økonomisk vækst.

Top 10 bæredygtige virksomheder
Når respondenterne uhjulpet skal nævne, hvilke konkrete danske virksomheder, de mener, gør meget for en bæredygtig udvikling ser listen ud som herunder. I parentes er angivet placeringen på sidste års Bæredygtighedsbarometer.

Vestas (1)
Ørsted (2)
Coop (3)
Arla Foods (4)
Danfoss (6)
Grundfos (8)
Thise Mejeri (-)
Novo Nordisk (5)
REMA 1000 (-)
Siemens (-)

Fakta om analysen
Kvantitativ undersøgelse blandt 1.922 repræsentativt udvalgte danskere. Gennemført på Userneeds panel med brug af kvotestyring. Der er anvendt lineær regressionsanalyse for at belyse, hvad der driver opfattelsen af bæredygtighed. Advice har anvendt en unsupervised machine learning algoritme til at foretage segmenteringen.

Download hele rapporten ‘Bæredygtighedsbarometer 2020‘.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.