Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Ny viden

Universiteter bliver stadig bedre til at skabe Open Access

Antallet af videnskabelige artikler, der bliver gjort frit tilgængelige på internettet, er steget med 8 procentpoint – fra 36 procent til 44 procent – på et år. Det viser Open Access Indikatorens 4. måling.

Seks ud af de otte universiteter har øget andelen af deres Open Access til publikationer. Blandt andet har Københavns Universitet øget deres andel af Open Access med 13 procentpoint og Aalborg Universitet med 12 procentpoint. Derudover er IT-universitet nu på 100 procent Open Access til universitetets publikationer.

Andelen af Open Access er en anelse under målsætningen i den Nationale Strategi for Open Access for 2019 på 45 procent.  Der er dog fremgang på alle fire hovedforskningsområder, størst på Naturvidenskab/Teknik, der stiger med 11 procentpoint fra 42 procent til 53 procent.

21 procent af artiklerne er ifølge målingen dog blokeret for Open Access, fordi forlagene ikke tillader det, eller fordi de fastsætter embargoperioder for frigivelse af deres publikationer, der går ud over et år – i nogle tilfælde flere år.

I den seneste Nationale Strategi for Open Access, der blev offentliggjort af Uddannelses- og Forskningsministeriet i 2018, fremgår det, at Open Access skal gennemføres uden at øge omkostningerne markant til publicering af videnskabelige resultater.

Læs mere om Open Acces

Forsiden lige nu:

DTU-lektor om eksterne partnere: Det kan løfte forskning til nye højder

Der er ikke mange forskere tilbage, der kimser af eksterne samarbejder, mener Repræsentant for Forskningspolitisk Udvalg i DUA. Selv føler han sig tryg i de rammer, universiteterne har sat op, men bekymrer sig mere over, hvordan de kommercielle interesser fører til smallere forskning.


Seneste artikler:

Forbrugerne skal elske en mindre og bedre garderobe

PODCAST. Lars Riis forlod den traditionelle modebranche og har startet tøjfirmaet ELSK. I podcasten Bæredygtig Business taler Steffen Max Høgh med ham om fast fashion, og hvordan man får kunderne til at betale en højere pris for kvalitetstøj.


Frit spil for greenwashing i primetime på Danmarks Radio

SOMMERLÆSNING: DR-programmet Løvens Hule er effektiv reklameplatform. Men DR kontrollerer ikke, at iværksætternes påstande om miljø- og klimavenlige produkter holder vand. DR svigter seerne siger CSR-ekspert.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.