sustain

Royal Unibrew brygger på 2030-mål for bæredygtighed

Landets næststørste bryggeri er gået stille med dørene i forhold til bæredygtighed. Det laves der om på nu.

Af - 17. september 2020

Trods positionen som landets næststørste bryggeri og en del af C25, har det været småt med bæredygtige initiativer fra Royal Unibrew. I hvert fald udadtil.

For ifølge Henriette Øllgaard, som sidste år blev ansat i den nyoprettede stilling Group CSR & QA Manager, er Royal Unibrew allerede nået langt. Sidste år linkede virksomheden sin strategi sammen med verdensmålene og blev medlem af FN’s Global Compact. I samme hug blev der sat kortsigtede 2022-målsætninger og mål.

Vi vil gerne være ambitiøse og sætte barren højt, men det skal hænge sammen med forretningen

Nu arbejdes der hårdt på at blive klar med en strategi og nogle konkrete målsætninger for 2030, fortæller Henriette Øllgaard.

– Udfordringen er, at vi gerne vil være ambitiøse og sætte barren højt, men det skal hænge sammen med forretningen, ellers kommer det aldrig til at holde, siger hun og tilføjer:

– Derfor er det nødvendigt med et 2030-perspektiv for at kigge langt nok ud, så investeringer og andre forretningsmæssige tiltag lever op til de mere langsigtede målsætninger på for eksempel klima. Men man skal også måle os på den korte bane, så vi sætter nye mål for både 2022 og for 2025.

2022 er første mållinje 
I 2022 er målet vedrørende ‘Forbrugersundhed’ at lancere flere produkter med reduceret alkohol og sukker. Inden for ‘Miljø og klima’ skal CO2-udledningen ned med 30 pct. for Royal Unibrews egen produktion i forhold til 2015.

Derudover skal andelen af genanvendt materiale i papir- og papemballager øges til mere end 90 pct., mens mængden af PET (genanvendt plastik, red.) i selskabets flasker skal ramme 50 pct. i Danmark og mere end 30 procent på gruppeniveau.

Medarbejdertrivslen skal også op, og antallet af ulykker, der resulterer i fravær skal reduceres med 40 pct. fra cirka 10 ulykker i 2018, som resulterede i fravær til til 6 ulykker med fravær per en million arbejdstimer i 2022.

Ultimativt vil vi gerne bidrage positivt til klimaet

Hvad er jeres mål for 2030?

– Ultimativt vil vi gerne bidrage positivt til klimaet, men i første omgang handler det om at være neutral på alle parametre, så vi sigter efter nul-udledning i 2030. Det gælder også for hele værdikæden. Men de konkrete reduktionsmål afventer et igangværende strategiarbejde, siger Henriette Øllgaard.

Ligesom for de fleste andre virksomheder, ligger omkring 80 procent af Royal Unibrews CO2-aftryk hos leverandørerne, også kaldet scope 3.

– Når man ser på hele vores værdikæde fra råvarer til dig som kunde, er det største klimaaftryk ikke indenfor vores eget hegn med udenfor. Alt hvad der udgør pakkematerialer står for cirka 45 pct. af CO2-udledning, transporten står for 15-20 pct., ligesom der er energiforbrug i forhold til råvarerne og i salgsleddet, siger Henriette Øllgaard.

Også cirkularitet og cirkulær økonomi bliver et stort indsatsområde frem mod 2030.

– Vi arbejder videre med at reducere den sidste mængde af affald i vores produktion, for vi genanvender allerede mere end 95 pct. Muligheden for at indgå industrielle symbioser er et andet ben, og selvfølgelig fortsætter vores arbejde med at øge indsamling og genanvendelse af emballage for eksempel gennem Dansk Retur System, ligesom vi arbejder på at øge mængden af genanvendt materiale i vores flasker og dåser.

Fair med høje bæredygtighedskrav til store virksomhed
Selvom vejen hen mod en del af målene er kendt, gælder det langt fra alle, fortæller Henriette Øllgaard.

– Vi mener, at det er afgørende, at vi tager det spring, selvom vi ikke kender hele vejen, så længe at vi putter ressourcer i at komme til at kende den.

Efterhånden er det blevet en hygiejnefaktor at lave klimaplaner, hvor man også tænker leverandørkæden ind

Nærmer det sig en hygiejnefaktor at gå efter at være CO2-neutral i 2030 for en virksomhed af jeres størrelse?

– Efterhånden er det blevet en hygiejnefaktor at lave klimaplaner, hvor man også tænker leverandørkæden ind. Det har kunderne, forbrugerne og vores andre stakeholdere en grundlæggende forventning om, og det er fair, det skal man have til store virksomheder.

Hvorfor melder I først jeres ambitioner ud nu?

– Vi har længe taget ansvar for bæredygtighed. Det kommer både til udtryk i de lokalområder, hvor vi er til stede og på den store klinge i forhold til at reducere CO2-udledningen, siger Henriette Øllgaard og tilføjer:

– Vores produktion ligger ofte i mindre udkantsområder, så vi er en del af et lokalområde, hvor vi anvender lokale råvarer og lokale håndværkere. Vi har desuden allerede opnået 99 pct. grøn strøm på alle vores lokationer også i udlandet, og vi ser på, om vi skal lave en solcellepark.

Derudover har Royal Unibrew siden 00’erne indgået i industrielle symbioser med andre virksomheder for at sikre genanvendelse af affald og vand samt deling af overskudsvarme, ifølge Henriette Øllgaard, som godt kan se værdien i at fortælle om virksomhedens bæredygtighedsinitiativer.

– Det handler ikke om, at vi nu skal til at prale, vi skal bare fortælle, hvad vi gør. Det tror jeg er vigtigt, for folk der arbejder her, men også fordi det kan være en fordel at blive kendt for at have de her mål, fordi nogle måske har ideer til, hvordan vi når dem.

Betaler coronastøtte tilbage
Har du et sværere job end andre med ansvar for sustainability i og med, at øl jo ikke er en nødvendighed for os og kræver meget vand, energi og råvarer for at blive produceret?

– Nej, det vil jeg ikke sige, men det er klart, at hvis virksomhedens produkter bidrager direkte til at reducere eksempelvis CO2-belastningen, så ligger bæredygtighed lidt mere til højrebenet der. Du har ret i, at sodavand og øl ikke er en livsnødvendighed, men når man indtager det ansvarligt, er det en vigtig del af de oplevelser vi har med andre, hvad end det er at tage en Faxe Kondi efter man har dyrket sport, eller som en del af en festlig begivenhed. Vores kunder skal bare have muligheden for at vælge drikkevarer, som bevarer den gode smag, selvom der er mindre sukker i eller ingen alkohol.

Det giver organisationen en robusthed at få den risikostyring ind, der også ligger i arbejdet med bæredygtighed

Royal Unibrew var for nylig en af de 171 selskaber, som tilbagebetalte coronastøtte til staten, det andet største bidrag efter Bestseller. Og coronakrisen har da heller ikke rokket ved de bæredygtige ambitioner, selvom den har sat arbejdet med 2030-strategi lidt tilbage.

– Nej, tværtimod. Ovenpå Covid-19 er det endnu vigtigere at være forberedt på det, man ikke kan være forberedt på. Det giver organisationen en robusthed at få den risikostyring ind, der også ligger i arbejdet med bæredygtighed, hvis man samtidig fokuserer på mulighederne i forhold til blandt andet sine produkter, investorinteresse og rekruttering af nye medarbejdere, siger Henriette Øllgaard.

Tags: