Ny viden

Big Data er god investering for de fleste virksomheder

814 store virksomheders erfaringer med Big Data er blevet undersøgt. I gennemsnit har de fået en produktivitetsstigning  på næsten 4%.

Af - 23. maj

Hvor virksomheder for år tilbage kæmpede med at få viden om deres brugere og produkter, svømmer de i dag i information, og det har stort fokus for mange virksomheder. For eksempel viste en survey  udført af blandt andet Wall Street Journal fra 2015, at 86 procent af de adspurgte virksomheder på deres top tre over forretningsprioriteter havde at skaffe mere viden ud af data. Og pengene ligger og venter – det er blevet forudsagt at verdensmarkedet for Big Data og foretningsanalyser vil stige med 50% mellem 2015 og 2019.

Så der er god grund til at tage Big Data alvorligt. Det samme viser et nyt studie fra ITU, der som nogle af de første i verden har undersøgt, hvad virksomheder rent faktisk får ud af at arbejde med Big Data.

Produktivitetsstigning

I undersøgelsen har forskerne analyseret 814 globale virksomheders implementering af Big Data analytics baseret på data fra en af verdens største leverandører af BDA-løsninger, og sammenholdt disse med virksomhedernes økonomiske resultater. Virksomhederne spændte bredt – fra forsikringsselskaber over IT virksomheder til bank- og televirksomheder. Og der viser sig at være stor forskel på, hvad de forskellige brancher kan få ud af at bruge Big Data:

-Virksomheder i de it- og datatunge brancher opnår en klar gevinst med Big Data analytics. Denne type virksomheder kan i gennemsnit øge produktiviteten med knap 7 procent pr. år i forhold til lignende virksomheder, som ikke anvender Big dataløsninger, siger Oliver Müller, der står bag studiet og er lektor på ITU.

Store gevinster er der også for virksomheder, der oplever at mange andre tilbyder samme løsninger – fx teleindustrien. Her kan Big Data gøre forskellen og forskerne finder da også en øget produktivitet på 6% hos denne type virksomheder.  Indenfor Olie- og gasbranchen finder forskerne en øget produktion på 5-20%, hos forsikring 2-19%, bank, finans og ejendom 2-14%.

Ikke onsize fits all

Men Big Data er ikke altid en fordel. Hos engros- og detailforretninger kan det nogle gange slet ikke ses på produktionen, og hos få vil det ligefrem være en ulempe. Således har nogen ned til -2% vækst i produktionen.

Når Big Data virker, så skyldes det formentlig, at det sætter virksomheder i stand til at eliminere spildtid, for eksempel ved at automatisere beslutningsrutiner og at designe produkter og services, så de giver øget værdi for brugerne og adskiller dem fra konkurrenternes.  Men alligevel skal man ikke hovedløst kaste sig ud at bruge Big Data:

-Alt i alt giver undersøgelsen et solidt empirisk bevis for, at Big Data analytics skaber forretningsmæssig værdi, men den understreger samtidig vigtigheden af at overveje de specifikke forhold, der gælder i ens branche, før man investerer. Vores resultater kan hjælpe beslutningstagere med at afstemme forventningerne i forhold til, hvor stort et afkast, man kan forvente, og hvor længe det tager at tjene investeringen ind,” siger Oliver Müller.

Studiet kan findes her.

samfund

Danmark sampublicerer mest med erhvervslivet

Danmark er dét land i OECD, hvor den største andel af videnskabelige publikationer er publiceret i samarbejde med erhvervslivet. Det vidner om dansk forsknings store relevans for erhvervslivet, mener både industrien og universitetsverdenen