Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Andre skriver

Nyt projekt skal undersøge kunstig intelligens

Kunstig intelligens er blevet en mere og mere integreret del af organisationers kommunikation med medarbejdere, kunder, borgere og brugere.

Det skriver Roskilde Universitet i en pressemeddelelse.

Et eksempel er luftfartsselskabet KLM, der benytter sig af kunstig intelligens i forbindelse med deres kundeservice på sociale medier. Virksomheden har benyttet sig af et automatiseret system, hvor kunstig intelligens forstår og genkender de spørgsmål, der kommer ind, og besvarer dem.

En anden måde at anvende kunstig intelligens er, når medier benytter teknologien til at lave research, og visse medier har taget skridtet videre og bruger robotter til at formidle nyheder. Eksempelvis benyttede Washington Post kunstig intelligens til at producere og formidle nyheder i forbindelse med dækningen af det amerikanske præsidentvalg i 2020.

Sammen med fire forskerkollegaer skal lektor Ib T. Gulbrandsen afdække, hvilke konsekvenser det har, når mennesker og intelligente maskiner sammen tager beslutninger med betydelig social, økonomisk og politisk indvirkning. Projektet Strategizing Communication and Artificial Intelligence vil især have fokus på, hvordan den øgede integration af kunstig intelligens påvirker professionelle kommunikatørers faglige skøn og etiske vurderinger.

– Vi ved, at kunstig intelligens i øjeblikket transformerer kommunikationsbranchen, men vi ved meget lidt om, hvilke strategiske konsekvenser denne udvikling har. Hvordan udnytter vi mulighederne, for eksempel i form af mere præcis og effektiv målretning af budskaber, samtidig med, at vi undgår de etiske faldgruber, der ligger i for eksempel datalæk eller fordomsfulde teknologier? Det vil projektet søge svar på, siger Ib T. Gulbrandsen.

Forskningsprojektet starter 1. januar 2022, løber over fire år og realiseres i samarbejde med blandt andet teknologivirksomheden 2021.AI, Dansk Erhverv og K1 Kommunikationsforening.

Fakta om Strategizing Communication and Artificial Intelligence:

Forsiden lige nu:

Ranglisterne er på vej ud

Hvert år offentliggøres ranglister over de bedste universiteter, som har været tillagt stor magt over universiteternes prioritering. Det giver det ikke mening at underkaste universiteterne en kunstig og ensartet evaluering på tværs af traditioner, discipliner og geografi.


Seneste artikler:

McKinsey: Syv gode råd til klimaneutralitet og grønne gevinster

SOMMERLÆSNING: Mckinsey har undersøgt verdens førende virksomheders arbejde med bæredygtig og rentabel forretning. De erfaringer udstiller syv nøglefaktorer, som virksomheder bør fokusere på for at skalere og høste grønne gevinster.


Kvikguide: Sådan sikrer du dig mod at greenwashe

SOMMERLÆSNING: Sustain Report har allieret sig med tænketanken Frej og giver her virksomheder en quickquide til let og elegant at undgå greenwashing og dermed undgå at bryde markedsføringsloven.


Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.