Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Forside

Ny metode kan gøre brændselsceller hotte igen

Dermed kommer vi tættere på at indfrie fortidens grønne brintdrømme

Verdens første transportmiddel der kørte på energi fra en brændselscelle, blev skabt allerede i 1959 – i øvrigt en traktor med 20 hestekræfter. Brændeselsceller har desuden været brugt til at skabe elektricitet på flere af Nasas rummissioner.

Dermed har teknologien både masser af år på bagen og vist deres pålidelighed, og burde få en plads på hylden over gode miljøalternativer. Det troede de fleste så også var på vej for 15 år siden, da Toyota under stor bevågenhed lancerede to nye bilmodeller, der kørte på brint.  I stedet for en traditionel forbrændingsmotor, omsatte en brændselscelle brinten til energi som bilen kunne køre på. ”Waw” – tænkte verden, og mange mente at bilerne kørte hastigt ad vejen til en ny grøn bølge og løsningen på det spirende co2 problem.

Men sådan skulle det ikke gå – i hvert fald lige med det samme.

En af de store forhindringer er, at brændselsceller skal bruge platin, der som bekendt er enormt dyrt. Men med en ny metode opfundet af forskere på SDU, hvor 90% af materialet bliver genbrugt, kan den grønne “brintbølge” være inden for rækkevidde.

– I forsøg har metoden vist, at det er muligt at genanvende op til 90 procent platin fra brændselscellerne, men jeg forventer, at vi kommer helt op omkring de 100 procent, fortæller Shuang Ma Andersen, der er lektor på chemical engineering på SDU, og en af opfinderne bag den nye metode på sdu.dk

Brændselsceller er nødvendige, hvis vi skal nå målet om, at halvdelen af det danske energiforbrug skal komme fra vedvarende energi i 2030 og 100 procent i 2050

Og det er nødvendigt for at nå fremtidens målsætninger

– Brændselsceller er nødvendige, hvis vi skal nå målet om, at halvdelen af det danske energiforbrug skal komme fra vedvarende energi i 2030 og 100 procent i 2050. Hvis vi for eksempel skal have virksomheder til at droppe olien til deres maskiner, er vi nødt til at tilbyde virksomhederne et pålideligt alternativ. Her er brændselsceller en rigtig god mulighed.

Brint løser et af de store problemer ved vedvarende energi
I sin reneste form skaber en brændsescelle elektricitet ud fra brint som den  omdanner til vand under optagelse af luftens ilt. Dermed er forureningsgraden ekstrem lille og løser på samme tid et af de største problemer ved vedvarende energi. Nemlig oplagringen. Når vinden blæser og solen skinner, er det i dag svært at gemme den energi der ikke bliver brugt. Hvis brintsamfundet var en realitet, ville man kunne oplagre energien som brint og dermed få en langt bedre effektivitet.

Platin ikke det eneste hindring for succes
Med tanke på luftskibet ”Hindenburg” der holdt sig svævende på den lette gas brint, men som brød i brand i New York i 1937 med mange dødsfald til følge, er tanken om a have den ekstremt brandbare gas med i sin bil måske ikke appellerende for alle.

Desuden findes der kun få tankstationer med brint, så distributionen er besværlig. Dermed er der stadig sten på vejen, men platinprisen har været en af de store hæmsko, for at brændselsceller kunne blive et konkurrencedygtigt alternativ til andre grønne teknologier:

– Nu er det lykkes os at udvikle en miljøvenlig teknologi, hvor vi genbruger platin fra brugte brændselsceller ved hjælp af en elektrokemisk metode. Den traditionelle metode, man i dag anvender for at genanvende platin, kræver, at man bruger giftige kemikalier eller danner miljøskadelige stoffer. Vores metode efterlader det mindste fodaftryk på miljøet, påpeger Shuang Ma Andersen

Da metoden desuden efter en lang proces er patenteret i USA og et energiselskab har vist interesse, er forhåbningen at metoden kan bringe brændselscellen i spil på ny som en af fremtidens grønne teknologier.

Du kan læse mere her

Forsiden lige nu:

Johan Olsen modtager hæderspris 

– Han forener et aktivt forskerliv og et musikerliv i bandet Magtens Korridorer med en bred populær forskningsformidling, siger professor Anja C. Andersen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.