Villum Fonden har etableret en ny satsning, der skal støtte op om, at børn og unge får adgang til at udvikle tekniske og naturvidenskabelige interesser og kompetencer.
Fonden har i den forbindelse ansat en stærk profil med tung erfaring på feltet til at lede det nye uddelingsområde. Agi Csonka tiltræder stillingen 1. december 2017.
Indsatsen forventes at forløbe over en periode på 5-10 år med en årlig bevilling på 50-100 mio. kr., skriver Altinget.
Agi Csonka er uddannet cand.phil. og har en ph.d. i ledelse og organisation fra Institut for Statskundskab på Københavns Universitet. Hun har især udmærket sig inden for skole- og uddannelsesområdet i Danmark, hvor hun blandt andet har været formand for Rådet for Børns Læring, der vejleder undervisningsministeren og børne- og socialministeren om kvalitetsudvikling inden for dagtilbuds- og skoleområdet.
Agi Csonka har en fortid som direktør for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og har senest varetaget stillingen som adm. direktør for SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (nu VIVE). Derudover er hun er bestyrelsesmedlem hos den uafhængige tænketank DEA, der arbejder for, at intelligente investeringer i uddannelse, forskning og innovation kan bidrage til Danmarks velfærd og konkurrenceevne.
Med Agi Csonkas omfattende ledelseserfaring og kendskab til skole- og uddannelsesområdet, ser Villum Fonden frem til at få glæde af hendes kompetencer i forbindelse med den nye satsning.
Forsiden lige nu:

Skal industrien bestemme den grønne forskning?
I SPORENE PÅ MAGTEN. Forskning har fået en hovedrolle i den grønne omstilling af samfundet. Vi undersøger, hvem og hvad der dirigerer dagsordenen.

Sprogforskers karrieresti er belagt med både hverdagssprog og trusler
DERFOR BLEV JEG FORSKER: “Jeg ved, hvor du bor” er ikke en trussel i sig selv, men har alligevel en ildevarslende lyd. Tanya Karoli Christensen har specialiseret sig i den slags ytringer og fortæller i dag, hvorfor hun blev forsker.

OL-kemi, Science-hold og grønne løsninger: Ørsted Medaljen hylder unik underviser og rollemodel
STEM-fagene og en grøn fremtid skal være for alle. Det formår lektor, Novo-rådgiver og gymnasielærer i kemi Nicolai Bogø Stabell med unik undervisning, der både når universitetshøjder og samtidig lader talentet overvinde forhindringer hos udfordrede elever. Derfor modtager han H.C. Ørsted Medaljen i bronze.
Seneste artikler:

Robothænder med følelser
Jakob Dideriksen fra Aalborg Universitet har med en støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond undersøgt, om man kan skabe robotarme, som kan imitere nervesystemet i vores hænder og arme. Det kan vi godt. Men der er stadig lang vej endnu.

Jens Lundgren: – Jeg var lægestuderende, havde kludder i mit privatliv og ønskede at tage orlov. Så fik jeg en øjenåbner
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Midt i en periode med kludder i privatlivet blev Jens Lundgren inviteret til det føderale forskningsinstitut NIH i USA. Det blev en øjenåbner for ham.

Mathias Poulsen: – Mine spørgsmål trængte sig på: Bidrager legen til samfundets demokratiske samtaler?
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Mathias Poulsen startede en international legefestival, som udviklede sig til et levende, legende fællesskab. Derfra mærkede han en længsel efter at stille store spørgsmål.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
