Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Kultur

Finn Foton skal lære børn – og deres forældre – om naturvidenskaben

Ny børnebog skal inspirere hele familien til at snakke om kvantefysik og andre avancerede naturvidenskabelige emner.

Kan børn i alderen 9 til 11 år lære om avanceret videnskab som kvantefysik og elektromagnetisme? Ja, naturligvis …

– Børn er faktisk bedre stillede end mange voksne. Børnene har ikke mange års skolegang bag sig, så deres verdensbillede er ikke fasttømret, som det er hos os voksne. Se bare på børnenes lege. Her kan alt lade sig gøre, siger Ulrich Busk Hoff.

Til dagligt arbejder Ulrich Busk Hoff som seniorrådgiver ved Institut for Fysik på Danmarks Tekniske Universitet. Og så er han sammen med forfatteren Jan Egesborg ophavsmand til bogserien om kvantefysikeren Finn Foton, der i fem billedbøger har forklaret børn – og deres forældre – om avanceret videnskab og forskning. Senest er bogen ’Finn Foton og kvantecomputeren’, hvor mekanismerne bag en kvantecomputer bliver forklaret i børnehøjde.

Forsiden af bogen ‘Finn Foton og kvantecomputeren’.

Et tilfældigt møde

At Ulrich Busk Hoff kan skrive børnebogsforfatter til Finn Foton på cv’et, bunder i et tilfælde. I anden sammenhæng kontaktede Jan Egesborg Institut for Fysik. Det ene tog det andet, og pludselig var Finn Foton og ambitionerne om skæv formidling af naturvidenskab i støbeskeen.

Inspirationen udspringer blandt andet af den hverdag, som Ulrich Busk Hoff og hans kolleger møder, når de bliver spurgt, hvad de egentlig arbejder med.

– I første bog vil Finn gerne fortælle sine venner om kvantefysik, men hver gang han taler, begynder folk at tænke på kaffe og kage. De får simpelthen en film for øjnene. Det er taget direkte ud af mine egne oplevelser.

– Jeg tror, at vi som forskere skal blive meget bedre til at forklare vores arbejde på forskellige måder, og på den måde hjælpe med at fjerne den berøringsangst, der er over for eksempelvis kvantefysik. Med Finn Foton vil vi trække naturvidenskaben ned på jorden i et gakket format, og skabe fortællinger der både er lærerige og underholdende, siger Ulrich Busk Hoff.

Kunst og naturvidenskab hånd i hånd

Men på trods af, at det er Ulrich Busk Hoff, der har den videnskabelige ekspertise, er det for simpelt at sige, at han er den videnskabelige dirigent bag Finn Foton. Det er nemlig helt afgørende for forfatterne, at det er et fuldstændig ligebyrdigt samarbejde, hvor videnskaben og den gode fortælling vejer lige tungt.

– Vores proces begynder med, at jeg holder et foredrag for Jan om det emne, vi vil beskæftige os med.

Herefter tygger Jan Egesborg materialet igennem og kommer med et udkast til en fortælling. Derfra handler det ifølge Ulrich Busk Hoff om i fællesskab at balancere historien og det videnskabelige indhold, så tingene går op i en højere enhed.

– Som forsker synes jeg selvfølgelig alle detaljerne er vigtige, men der skal skæres ind til benet. Ellers dør fortællingen, og så kommer læseren til at drømme om kaffe og kage.

For forfatterne handler samarbejdet om at smelte naturvidenskaben og kunsten sammen og lade fagene samarbejde.

– Historisk set har naturvidenskaben og kunsten været tæt knyttet til hinanden. . Det samme vil vi gerne gøre med vores projekter, for vi mener, at kunsten er med til at gøre naturvidenskaben relaterbar, siger Ulrich Busk Hoff.

En side med et eksempel på samspillet mellem naturvidenskaben og kunsten fra bogen.

Her er håbet, at Finn Foton kan skabe en bredere udsigt.

– Vi håber, at børnene kommer til at tænke over, at verden er større – og kan være anderledes – end den verden, de ser til daglig, siger Ulrich Busk Hoff.

Samtidig håber forfatterne, at Finn Foton kan gøre børnene nysgerrige og lægge op til, at børn og forældre får en snak om naturvidenskab. 

– Vi håber, at børnene stiller mange spørgsmål. Og meget gerne spørgsmål, som forældrene har svært ved at svare på, siger Ulrich Busk Hoff. 

’Finn Foton og kvantecomputeren’ udkom i februar på forlaget Fahrenheit. 

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.