kultur

Talentakademi skal få danske youtubere til at formidle videnskab

Det er ikke forskning og videnskab, der får danske youtubere til skærmen. Det vil et nyt SoMe Science akademi med professionelle branchefolk i spidsen lave om på.

Af - 16. maj 2020

Danmark har få science-youtubere sammenlignet med andre lande. Foto: Albert Ostenfeld.

I Danmark er det at være youtuber oftest forbundet med at lave videoer om mode, skønhed og personlige fortællinger. Men uden for Danmark finder man videnskabs-youtubere, der har millioner af følgere til deres historier, forklaringer og forsøg fra videnskabens verden.

Nu vil et nyt talentakademi få fænomenet science-youtubere til at vokse frem i Danmark.   

SoMe Science Akademiet er et tilbud til danske influencere om undervisning, adgang til udstyr og produktionshjælp til at formidle videnskab på egne YouTube-kanaler. Akademiet er den første efteruddannelse af sin slags og tilbydes i første omgang til 10 danske influencere eller science-talenter. 

I løbet af et år vil professionelle branchefolk fra tv, film, comedy, science og digitale bureauer hjælpe influencerne med ideer, indhold og produktion. 

– Danmark er et land hvor forskning og videnskab fylder meget for mange mennesker, der for eksempel studerer eller arbejder med forskning. Derfor er det underligt, at der ikke findes flere danske science-youtubere, siger Lars Rønnow Torp, grundlægger af SoMe Science. 

– Mit bud er, at det er fordi, vi er en nation af engelskkyndige, der nemt kan tune ind på de udenlandske youtubere og nyde deres ofte meget flotte og velproducerede animationer og slowmotion-optagelser produceret på udstyr, som danske youtubere sjældent har adgang til, uddyber han. 

Dette vil SoMe Science lave om på ved at give deltagerne på akademiet adgang til specialudstyr såsom super-slowmotion, termiske kameraer og hydrauliske presser, så de kan formidle egne ideer og forklaringer til et dansk publikum. 

Tjene penge på videnskab?
Coronakrisen har for alvor gjort mange mennesker opmærksomme på, hvor afhængige vi er af forskning og fakta omkring eksempelvis virus, smittespredning og vaccine. Den interesse håber SoMe Science også at kunne gribe blandt danske youtubere. 

– Der er brug for science i disse coronatider. Så hvis du allerede udkommer på youtube og har en kanal, hvor du vil gøre en forskel for corona, viden og videnskab, så er akademiet også et oplagt tilbud til dig. Og vi garanterer en masse sjove input til din kanal, siger tv-instruktør og kursusleder Lars Ostenfeld. 

Men uanset relevansen og interessen er spørgsmålet, om man kan leve af at være videnskabs-youtuber i Danmark? 

Maria Jarjis er en af de få danske youtubere der formidler videnskab. Foto: SoMe Science.

Når det kommer til sponsorater og reklamer, har videnskabskanaler nemlig ikke de samme muligheder som andre youtubere. Det fortæller Maria Jarjis, der er en af Danmarks største science-youtubere med 58.000 følgere på sin kanal “WTF er det?”. 

Fakta om “WTF er det?”
“WTF er det?” er en af Danmarks største danske science-kanaler på YouTube med over 58.000 følgere og videoerne er vist over 17 millioner gange.
Kanalen drives af Maria Jarjis, der er professionel science-youtuber og hver uge uploader informationsrige videoer, der undersøger videnskabelige emner, hvor man bl.a. kan blive klogere på, om der findes liv i rummet, hvorfor man drømmer, kloning af mennesker, hvilken effekt farver har på mennesket, olieudslip, spøgelsesbyer, vulkaner og dobbeltgængere.

Kilde: SoMe Science 

Penge fra tv-stationer og universiteter
Det skyldes, at science-genren er sværere at skabe en indtægt i end genrer som for eksempel skønhed, livsstil eller mad, hvor influencernes indtægter hovedsageligt kommer fra at reklamere for nye produkter. Her er science-genren helt anderledes stillet, forklarer også Lars Rønnow Torp: 

– Vi kan se, at de store udenlandske science-youtubere ofte har tv-stationer eller universiteter bag sig som finansierer og markedsfører deres produktioner. Og der er også en større tradition i USA for, at fonde finansierer science-formidling. 

Men det er måske ved at ændre sig nu. SoMe Science er udviklet af Thin Green Line Productions og branchefolk fra film-, forsknings-, og tv-branchen. 

Akademiet er støttet af Novo Nordisk Fonden, der ønsker at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi blandt børn, unge og befolkningen i Danmark som helhed. 

SoMe Science løber i første omgang i 2 år, men håbet er, at det kan fortsætte meget længere og få videnskab og forskning på dagsordenen også blandt unge digitale målgrupper. 

Fakta om SoMe Science:
SoMe Science Akademiet er et eksklusivt kursus for unge influencere, hvor de bedste videnskabsformidlere fra tv, film og comedy-branchen deler viden og erfaringer med SoMe-profiler, der gerne vil styrke deres science-indhold og scienceformater til egne kanaler.
Der er 10 pladser på kurset, som tildeles influencere og videnskabs-talenter, der har lyst og mulighed for at komme ud med science på sociale medier til unge danskere.

Ansøgningsfristen til den første årgang af Akademiet er 1. juni 2020 med en skriftlig og en videoansøgning på somescience.dk.

debat

GTS: Teknologisk innovation er vejen ud af coronakrisen

Når økonomien skal genstartes er det helt afgørende at indtænke, hvordan forskning og innovation danner grundlag for ny grøn vækst. Her er udspillet fra CO-industri og DI det helt rigtige sted at starte processen, skriver direktør for GTS-foreningen.

Industrien foreslår omfattende dansk forskningsindsats

12 forslag fra DI og CO-industri skal sikre, der der stadig bliver lavet forskning og udvikling i kriseramte virksomheder efter coronakrisen. Der også brug for at fokusere offentlige forskningsmidler i retning af virksomhedernes behov, lyder forslaget.