Ny viden

DTU-forskning står bag nye kostråd

Syv nye kostråd skal nedbringe CO2-udledningen og gøre danskerne sundere, blandt andet ved mindske indtaget af kød og mælkeprodukter.

Af - 10. januar 2021

Foto: iStock.

Få Science Reports nyhedsbrev
Tilmeld dig gratis

En oplagt kobling. Sådan lyder fødevareministeren og klimaministerens vurdering af de syv nye kostråd, som kobler klimahensyn og sundhed sammen.

For første gang nogensinde guider Danmarks officielle kostråd nemlig ikke blot danskerne til et sundere helbred, men også til en sundere klode, som det lyder i en pressemeddelelse.

– Der er rigtig meget at hente på den grønne konto ved at tænke klima ind i kosten. Det er vi heldigvis mange, der gerne vil, og derfor er jeg rigtig glad for, at alle interesserede nu får en hjælpende hånd med de nye kostråd. Det handler nødvendigvis ikke om at lægge sin kost fuldstændig om. Selv små ændringer for den enkelte kan gøre en stor forskel, hvis vi er mange, der gør det, siger klimaminister Dan Jørgensen i meddelelsen.

Det skal blandt andet ske ved at skære det daglige forbrug af mælkeprodukter ned til blot en kvart liter.

Skær ned på kødet, lyder et andet kostråd. Ca. 350 g kød om ugen er ifølge de nye anbefalinger tilpas. Danskerne opfordres især til at begræns indtaget af okse- og lammekød.

Ifølge DTU kan vi ved at spise efter de nye kostråd skære 105.000 tons af det årlige, danske udslip, skriver Politiken. som det er i dag, udleder hver enkelt dansker i gennemsnit ca. tre tons CO2 fra drikke- og fødevarer om året, hivlket svarer til ca. otte kilo om dagen.

Fødevarestyrelsen står bag De officielle Kostråd, der er udviklet på baggrund af forskning og rådgivning fra DTU Fødevareinstituttet og i dialog med en bred vifte af interessenter.

De nye officielle kostråd er en del af regeringens ambition om at reducere klimaaftrykket med 70 procent frem mod 2030. Fra den 7. januar vil de køre som forbrugerkampagne. De erstatter de 10 tidligere officielle kostråd, som er fra 2013.

De nye officielle kostråd
Spis planterigt, varieret og ikke for meget
Spis flere grøntsager og frugter
Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
Spis mad med fuldkorn
Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
Spis mindre af det søde, salte og fede
Sluk tørsten i vand

Læs mere om kostrådene her.

Science Report