Connie Hedegaard, som blandt andet er formand for den grønne tænketank Concito og tidligere konservativ miljøminister og siden klima- og forsyningsminister samt EU-kommissær for klima, har fået endnu en bestyrelsespost med en grøn mission.
Hun er blevet næstformand for et nyt Mærsk-finansieret forskningscenter, som skal fremme CO2-neutral skibsfart. I dag står shippingbranchen for cirka tre procent af verdens CO2-udledning.
Såvel Mærsk som DFDS har forpligtet sig til at være CO2-neutrale i 2050, hvilket gør virksomhederne mere ambitiøse end den Internationale Søfarstsorganisation (IMO), som generelt er mere fodslæbende, når det gælder såvel ambitioner som konkret klimaregulering af branchen.
Men er det en god eller snarere lidt bekymrende udvikling, at private virksomheder går foran internationale organisationer og laver et “privat” forskningsinitiativ?
Ja, lyder det korte svar fra Connie Hedegaard, som uddyber:
– Eftersom IMO har en tendens til på klimaområdet kun at kunne tage ret små skridt, fordi alle medlemslande helst skal være enige, synes jeg, det er super godt, at en stor aktør tager et selvstændigt initiativ, siger hun i en skriftlig kommentar og tilføjer:
– Oven i købet et initiativ som ikke kun skal komme Maersk selv til gode, da det jo handler om at speede op i forhold til tilvejebringelsen af viden. Hvis omstillingen skal lykkes, inden for den tidsramme vi har, er engagement og investeringer også fra private aktører og virksomheder helt afgørende. Derfor synes jeg, at Maersks initiativ er vældig godt og et stærkt signal, der forhåbentlig også kan inspirere andre. Og derfor har jeg sagt ja til at indtræde i bestyrelse
Læs også: Connie Hedegaard i spidsen for ny EU-forskningsmission.
400 mio. fra Mærsk-fonden
Selvom det nye center er uafhængigt, har det fået et solidt aftryk fra Esplanaden med det formelle navn Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Det er desuden en donation på 400 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden, som har gjort centret muligt.
Formand for bestyrelsen, som netop er nedsat, er Søren Skou, CEO for A.P. Møller – Mærsk. Ud over dem består bestyrelsen af Claus V. Hemmingsen, som er bestyrelsesmedlem i DFDS og Mærsk Drilling (The Drilling Company of 1972), Asgeir J. Sørensen, professor ved Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet og Guy Platten, generalsekretær for International Chamber of Shipping (ICS).
Første opgave for bestyrelsen er at sætte en langsigtet strategisk retning for forskningscentret og definere dets aktiviteter og projekter med henblik på at skabe en CO2-fri global shipping industri.
– For at realisere vores langsigtede ambition om at dekarbonisere global shipping, må en lang række industri-stakeholdere mødes for at samarbejde, siger Søren Skou i en pressemeddelelse.
Det er bestyrelsen også et eksempel på med medlemmernes forskellige kompetencer, tilføjer han.
– Som en uafhængig organisation, er vi godt positioneret til at tage udfordringen op i forhold til at facilitere dette vitale skifte i global handel, siger han endvidere.
Forskningscentret skal i alt beskæftige 100 forskere, hvor en tredjedel kommer fra selskaberne bag, mens resten vil blive rekrutteret eksternt.
En af deres hovedopgaver er at finde grønne typer brændstof. Mærsk udelukkede for nylig, at grøn brint på nuværende tidspunkt ser ud til at være en del af løsningen, selvom virksomheden er en del af erhvervskonsortiet bag en brintfabrik i København. Brint kan dog fortsat bruges til at lave metanol og ammoniak, hvilket man ifølge Energiwatch.dk tror mere på i Mærsk.
Mærsk Mc-Kinney Møller Centret for Zero Carbon Shipping er lavet som en not-for-profit organisation. Ud over Mærsk er centret grundlagt af American Bureau of Shipping, A.P. Cargill, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line and Siemens Energy. Yderligere partnere vil blive annonceret i de kommende måneder, lyder det i pressemeddelelsen.
Forsiden lige nu:
Status på forskningsåret 2025: Vigtige reformer styrker friheden, mens pres og paranoia vokser
FORSKNINGSPOLITIK. 2025 har budt på langsigtede løfter, nye spilleregler og voksende forventninger til forskningens samfundsrolle. Science Report har bedt centrale aktører vurdere, hvor dansk forskning står – og hvor den bør bevæge sig hen.
Forsker: Noget af det vigtigste i den grønne omstilling er totalt overset i forskningen
KLIMA. Størstedelen af store virksomheders klimaaftryk ligger i værdikæden. Men leverandørstyring fylder næsten ingenting i hverken klimaforskningen eller klimapolitikken, advarer forsker fra CBS.
Her er de fem mest læste artikler i 2025
FORMIDLING. I 2025 samlede vores mest læste artikler sig om de store strukturelle spørgsmål i forskningen – fra opgør med koloniale regnestykker og frygtkultur på universiteterne til kampen om fri forskning, ledelse og adgang til viden. Det var historierne, hvor videnskab, magt og samfund stødte sammen, som fik flest læsere med helt ind i debatten.
Seneste artikler:
Droner er blevet et aktivt værktøj til miljø- og klimaopgaver
ERHVERV. Droneveteran har forståelse for det aktuelle flyveforbud og forventer en opstramning på området. Han synes det er fint at få ryddet op i branchen.
ESG er hoppet ud af bæredygtighedssiloen
ESG-BAROMETER. Selv om EU Kommissionen trådte på bremsen med omnibuspakken er ESG langt fra død. Men det er afgørende, at bæredygtigheden kobles til en business case, lød konklusionen, da ESG Barometer 2025 blev præsenteret.
Inklusion bliver nu målbar i danske virksomheder
INKLUSION. Med et nyt værktøj kan virksomheder nu måle på inklusion. Værktøjet måler på, om medarbejdere føler sig hørt, værdsat og som en del af fællesskabet. HR-direktør fra Kemp & Lauritzen deler erfaringer og giver råd til virksomheder, der vil i gang.
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.





























