Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Samfund

AAU-spinout bliver Børsen Gazelle: “Jeg er direktør i min fritid”

Forretningen er i vækst, men det er udfordrende at have forskerbriller på i en ny verden.

Professor MSO ved Aalborg Universitet Mads Albertsen

Med 50.000 kr. hver på lommen besluttede professor MSO ved Aalborg Universitet Mads Albertsen og hans tre kollegaer sig for at kaste sig ud i iværksætterlivet for fem år siden.

Både industri og universiteter efterspurgte forskernes hjælp til at analysere og identificere bakterier i deres prøver, derfor øjnede de muligheden for at få deres forskning ud at leve.

De havde kun to mål: Det skulle være en bæredygtig forretning – og så skulle det være et fritidsprojekt. 

Det sidste fik de svært at overholde i starten, men med en nylig udnævnelse som Børsen Gazelle-virksomhed er de mere end på rette vej mod begge ambitioner.

– Drivkraften har været at se vores grundforskning blive anvendt og gøre en større forskel, end det på papiret måske gør på universitetet lige nu. Og som en personlig udfordring har det været sjovt at se, om vi kunne drive en virksomhed og skabe en bæredygtig forretning, siger professor MSO Mads Albertsen.

Han er medstifter af DNASense, som de fire forskere har kaldt deres virksomhed. Og selvom de nu har fire fuldtidsansatte og en vækstende forretning, så de kan rykke DNASense ud af universitetet, har de ingen ambition om selv at slippe universitetsverdenen. 

– Vi fire ejere fortsætter på universitetet, som vi har gjort hele tiden. For os har det altid været et fritidsprojekt. Så jeg er direktør i min fritid, siger Mads Albertsen. 

Om Børsen Gazelle
En gazelle-virksomhed er betegnelsen for en hurtigt-voksende virksomhed, som i løbet af fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst og samlet set mindst fordoblet omsætningen over de fire år. Hvis virksomheden ikke har opgivet omsætning i sit regnskab, beregnes væksten på baggrund af bruttoresultatet.

Kilde: Børsen

Man skal have nogle helt nye briller på som forsker i erhvervslivet
De fire ejere i DNASense, udover Mads Albertsen, er professor Per Halkjær Nielsen, seniorforsker Søren Michael Karst og postdoc Rasmus Hansen Kirkegaard. De mødtes, da de var en del af Per Halkjær Nielsens gruppe ved Aalborg Universitet, og det var her, at idéen startede.

Men selvom de alle er erfarne forskere, faktisk nogle af de bedste i verden til at lave nye metoder til analyse af bakterier, var det alligevel en stor udfordring at kaste sig over iværksætterlivet.

– Det har været en udfordring, fordi det pludselig er meget nye briller, man skal have på. Indenfor forskning går vi meget op i at svare på nørdede spørgsmål og bruge lang tid på detaljer. Men i en virksomhed skal man acceptere, at der er nogle produkter, som skal sælges, og du skal forstå dine kunder. Men vi havde ikke troet, at salg var så stor en del af firmaet, da vi startede, siger Mads Albertsen og fortsætter:

– Der var vi måske lidt mere naive i forhold til, hvad det rent faktisk ville sige at have en virksomhed. Vi har også lært det på den hårde måde, hvor vi har talt med kunder, lovet dem nogle resultater, og så har vi fundet ud af, at det kostede frygteligt mange timer for os at udføre, siger Mads Albertsen. 

Men rejsen til i dag har både gjort dem klogere og dygtigere. Og så har de kunne hente en masse redskaber fra forskningsverdenen, som har gjort dem endnu skarpere til salg.

Per Halkjær Nielsen og jeg er vant til at holde mange taler, hvor vi fremmer vores forskning. Derfor tror jeg, at vi har et mere naturligt salgsgen, fordi vi har stået på en scene og “solgt” vores forskning. Det er faktisk relativt tæt på at skulle sælge et produkt til en kunde. Jeg har også kunne bruge meget erfaring fra undervisning, når man taler med studerende, siger Mads Albertsen og tilføjer:

– Der er mange forskere, der virkelig nørder de meget detaljerede spørgsmål, hvor det er svært at komme udover scenen og forklare, hvorfor det er et spændende produkt, folk skal købe, siger han. 

Vi skal rykke ud fra universitetet
DNASenses udvikling fra forskningsprojekt til virksomhed er gået meget slavisk.

De fire ejere har i de sidste fem år lejet sig ind i Aalborg Universitets laboratorier, hvilket har gjort, at de kun har skulle betale for benyttelse af lokalerne, når de har fået en opgave ind. 

Det har nok ikke været den billigste måde på lang sigt, men det har været den mest sikre, forklarer Mads Albertsen.

Men næste år ønsker de at trække alle deres aktiviteter helt væk fra universitetet, så virksomheden i højere grad bliver mere selvstændig og får skabt sin helt egen dna.

– Vi har netop fået vores fjerde fuldtidsansatte, hvilket gør, at vi har endnu flere muskler til at indgå i flere udviklingsprojekter. Vi vil gerne være en større forsknings- og udviklingspartner til f.eks. staten eller i EU-projekter. Men det kræver også, at vi får gjort os uafhængige af universitetet, siger Mads Albertsen.

DNASense har allerede hovedkontor i forskerparken NOVI, men fremadrettet vil de også rykke laboratorieopgaverne, så de fjerner alle aktiviteterne fra universitetet. Det er nemlig vigtigt for virksomheden og medarbejdernes identitet.

– Vi er ved at nå en størrelse nu, hvor det giver mening at tage det næste skridt. Desuden skal vores fire medarbejdere til at skabe deres egen identitet. Vi vil meget gerne være med at supportere udviklingen, men hvis det skal gå hurtigere og vildere, har vi også brug for input fra dem. Og det er nemmere, hvis vi fjerner os fra skyggen af universitetet, som naturligt er der, når man er relateret til det, siger Mads Albertsen og fortsætter:

– Umiddelbart er der jo ikke nogen af os ejere, der har tænkt sig at gå fuldtid og drive virksomheden. Men vi har også et fantastisk team af fastansatte, der virkelig brænder for det, og som faktisk er bedre end os til at tage det videre herfra, siger han.

Derfor var det også medarbejderne, som fik det store skulderklap, da DNASense blev udnævnt til Børsen Gazelle-virksomhed.

– Børsen Gazelle er et meget håndgribeligt bevis på, at vi har gjort noget rigtigt, og at vi er på den rette vej. Så det er et stort klap på skulderen. Det er selvfølgelig også en tak til vores kunder igennem fem år, som har stolet på det, vi har lavet. Men vi bruger det især til at sige tak til medarbejderne. Det er dem, der har drevet det hertil, siger Mads Albertsen. 

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.