Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Samfund

MIT kalder Aalborg Universitet verdensførende inden for ingeniørvidenskab

MIT roser AAU´s ingeniøruddannelser for at være problem-baserede og tæt på de studerende.

@peter spiro

Aalborg Universitet blev i 2020 kåret til Europas bedste ingeniøruniversitet for fjerde år i træk på ranglisten “Best Global Universities” fra U.S. News & World Report. 

– At vi stadig ligger helt i spidsen af Europas ingeniøruniversiteter er et udtryk for, at vores forskningsmiljøer på ingeniørområdet har et solidt fundament. Men også at de konstant udvikler sig og er med til at sætte den internationale dagsorden på en række vigtige områder, siger rektor ved Aalborg Universitet Per Michael Johansen.

Men hvad er det, der gør AAU så kompetent til at sætte den internationale ingeniør-dagsorden?

For et par år siden placerede Massachusetts Institute of Technology, et af verdens mest anerkendte tekniske universiteter, AAU på en global fjerdeplads.

Science Report har talt med Dr. Amitava ‘Babi’ Mitra, som er direktør for afdelingen New Engineering Education Transformation (NEET) ved MIT. Han var i 2018 med til at bestille en uafhængig rapport, hvori 178 eksperter peger på AAU som frontløber inden for fremtidens ingeniørvidenskab.

Tidlig investering i problem-baseret indlæring

– Aalborg Universitet har været en inspirationskilde for mange institutioner for videregående uddannelse. I den NEET-bestilte rapport, var der tre faktorer, der adskiller AAU fra andre. De er en af de få institutioner, der systematisk samler og analyserer et fags effekt på studenternes indlæring. Derudover arbejder de tæt med partnere uden for universitetet. Og så har de investeret tidligt i problembaseret indlæring skræddersyet til en digital tidsalder.

Sådan siger Babi Mitra, som har fulgt Aalborg Universitet fra sidelinjen i mange år. Han kalder universitetet en pioner i måden, hvorpå de lader elever forme deres egne projekter.

– Underviserne fokuserer på at løse rigtige problemer i stedet for teoretiske problemer. De opfordrer de studerende til at interviewe folk udenfor universitet, skabe lokale partnerskaber og vælge deres egne projekter, siger han.

I studiet “The global state of the art in engineering education” ligger AAU nummer tre på listen over nuværende leder-institutioner inden for ingeniøruddannelse. Kun én anden europæisk institution – TU Delft i Holland – ligger ellers i top fem.

AAU roses for de studerende, der demonstrerer “en overlegen bredde i personlige og professionelle evner” sammenlignet med andre dimittender. Ifølge Babi Mitra skyldes det, at AAU allerede i 1974 begyndte at investere i et problem-løsningsfokuseret curriculum. Universitetet giver stor medbestemmelse til eleverne, hvilket skaber målbar motivation.

AAU har inspireret til nyt MIT-program 

– Studerende vil gerne løse problemer, der kan gøre en forskel i vores allesammens liv. Det kan være at sænke udledningen af CO2 eller at løse udfordringen med pandemien. Problemer, som essentielt set er skabte af vores generation, siger Babi Mitra.

Det får de mulighed for på AAU, hvor de studerende har længerevarende selvvalgte projekter på hvert af de seks grundlæggende semestre, understreger han. MIT-NEET har lært af den tilgang og blandt andet anvendt den i seniorprojektet under faget “autonome maskiner”.

– Selv at foreslå problemerne skaber en kæmpe motivation for MIT-eleverne. Og de er allerede blandt de mest motiverede i verden, givet den store konkurrence for at komme ind, siger Babi Mitra. 

NEET er et interdisciplinært program på MIT med et fokus på undersøgende og projektorienteret indlæring. Her skal de studerende lære kritisk og kreativ tænkning, som kan bruges til problemløsning. Pilotprogrammet blev lavet i kølvandet på det globale studie, der afdækkede AAU´s kompetencer. 

Under faner som “levende maskiner”, “digitale byer” og “autonome maskiner” kan dygtige MIT-ingeniørelever opnå certificering i tillæg til deres grundstudier. De får – ligesom AAU-eleverne – mulighed for selv at definere det problem, de gerne vil løse. 

Hos AAU er de glade og stolte over rosen fra udlandet og ikke mindst de fornemme titler:

Først og fremmest er rankingen et kæmpe skulderklap til alle vore dygtige medarbejdere, som hver dag præsterer deres ypperste for at levere undervisning og forskning i verdensklasse, siger Per Michael Johansen.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Når køn bliver en (lille) forskningsfordel

Er det en fordel at være kvindelig forsker i mandsdominerede moskemiljøer? Ja, det kan det være, og måske har kvindelige forskere også mere blik for køn i deres forskning, antyder islamforsker Lene Kühle i dette indlæg.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.