Uanset hvor i verden en virksomhed sælger sine varer, giver det mening at markedsføre sig på bæredygtighed. For globale forbrugere belønner virksomheders bæredygtige varer og initiativer.
Sådan lyder det i Ekaterina Salnikovas ph.d.-afhandling, “The Role of Global Consumer Identity in Food- and Sustainability-Related Consumer Behavior.”
En ph.d-afhandling, som Ekaterina Salnikova netop har modtaget Dansk Marketingforsknings Talentpris for.
– Det er en stor ære og anerkendelse at modtage prisen. Og så sætter det fokus på en vigtig del af marketing – nemlig at bæredygtighed sandsynligvis betyder noget for forbrugeridentiteten, uanset hvor man er i verden, siger Ekaterina Salnikova.
Bred interesse for bæredygtighed
Ekaterina Salnikova er PostDoc på Aarhus Universitet ved Institut for Virksomhedsledelse. Hun forklarer, at der er forskel på, hvor meget forbrugerne er optagede af bæredygtighed.
– For de globalt orienterede forbrugere lader det til at fylde mere end for de lokalt orienterede. Men uanset, hvilken gruppe man har med at gøre, bør virksomhederne kommunikere og understøtte globalitet, når de udvikler deres brands, vurderer hun.
Ekaterina Salnikova modtog prisen ved DI Fødevarers årsdag, der sætter fokus på, hvordan virksomheder skaber fremtidens fødevarer.
Læs også: Myrer som alternativ til pesticider: Unge iværksættere vinder pengepræmie for innovative idéer
Klaus G. Grunert, der er medlem af bestyrelsen for Dansk Marketingforsknings Pris, understreger, at årets prismodtager sætter fokus på et vigtigt tema.
– For det første har Ekaterina begået et arbejde af virkelig høj og anerkendt kvalitet. Og så viser hun, hvordan forbrugere i markeder som Kina og Vietnam også er optagede af bæredygtighed. Det er et vigtigt tema, som kommer til at præge virksomheder verden over i lang tid, fortæller han.
Dansk Marketingforsknings Pris blev oprettet i 1955 og siden 2018 har fonden uddelt Talentprisen.
Forsiden lige nu:
Stinus Lindgreen: Flere og flere forskningsmidler fordeles af os politikere. Det er ikke hensigtsmæssigt
FORSKNINGSRESERVEN. I de seneste år er størrelsen af Forskningsreserven vokset betydeligt, og da den er politisk forhandlet, skaber det stor usikkerhed blandt aktørerne. Man bør derfor lave en langsigtet strategi for forskning i Danmark i samarbejde med aktørerne, mener Radikale Venstres Stinus Lindgreen.
Børn er ofte lig med et farvel til forskerkarrieren – for mødrene
ARBEJDSMILJØ. En ny undersøgelse fra CBS viser, at en langt større andel kvinder end mænd forlader den akademiske verden, efter de har fået børn, ligesom de også får sværere ved at få en fast stilling. Det underbygger billedet fra en lang række tidligere undersøgelser.
Sebastian Mernild: – Jeg ville ønske, at flere unge forskere havde lyst og mod til at rejse ud
MIT STØRSTE FORSKERMØDE. Klimaforsker Sebastian Mernild var nødsaget til at vælge to bekendtskaber, der i to forskellige perioder af hans karriere har lært ham, at man skal turde gå derud, hvor isen er tynd. De åbnede også nogle døre til forskerkarriere med hele verden som arbejdsplads.
Seneste artikler:
Horesta får ny bæredygtighedschef
NYT JOB. Simon B. Groth skal fremover stå i spidsen for Horestas bæredygtighedsindsatser.
Arbejdstagerrettigheder og aktivt ejerskab står centralt i Industriens Pension
FINANS. Industriens Pension kan skabe langt stærkere varige forandringer gennem den tålmodige dialog med selskabere, pensionskassen investerer i, argumenterer chef for ansvarlige investeringer og bæredygtig udvikling, Ann-Louise Winther.
Psykiatriprofessor vinder Lundbeckfondens diversitetspris
PRISER. Professor og forskningsleder Bjørn Eldrup fra Psykiatrisk Center Glostrup, går efter at ansætte folk, der ikke ligner ham selv eller andre i forskningsgruppen. Derfor vinder han Lundbeckfondens diversitetspris, LF Scientific Enrichment Prize 2024.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.