Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Andre skriver

Flere skoleforskere giver ikke bedre forskning, viser ny analyse

Dansk skoleforskning lider under for mange små projekter, mener institutleder på DPU.

Dansk skoleforskning er fragmenteret og uorganisret. Det går ud over kvaliteten.

Skolegang, læring og pædagogik er populært inden for forskningen, og antallet af forskere, der beskæftiger sig med feltet, er steget mærkbart, skriver Videnskab.dk med henvisning til en undersøgelse fra analyseinstituttet Damvad. Fra 2009-2013 er tallet steget fra 332 til 540 skoleforskere, men kvaliteten af forskningen er ikke fulgt med, påpeger Lektor og institutleder på DPU, Claus Holm, der har lavet analysen og mener, at problemet kan skyldes, at forskningen fordelt på for mange forskellige institutter.

– Man er ikke lykkedes med at lave en national, samlet og fokuseret indsats, som ellers var intentionen. Alle de involverede parter ved det. Men ingen er lykkedes med at gøre noget ved den store fragmentering og spredning af uddannelsesforskningen. Snarere tværtimod, siger Claus Holm.

I 2016 gik Danmarks Pædagogiske Universitet og professionshøjskolen, VIA University College, sammen om at åbne Nationalt Center for Skoleforskning, som skal sikre en koordineret indsats for skoleforskning fremadrettet. Det betyder også, at Universiteterne og Professionshøjskolerne skal arbejde tættere sammen ud fra en samlet, national strategi, så de mange forskningskroner fører til flere ensartede konklusioner og værktøjer, som skolerne kan få glæde af og implementere i praksis.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Når køn bliver en (lille) forskningsfordel

Er det en fordel at være kvindelig forsker i mandsdominerede moskemiljøer? Ja, det kan det være, og måske har kvindelige forskere også mere blik for køn i deres forskning, antyder islamforsker Lene Kühle i dette indlæg.

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.