Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Kultur

Ny Vincent Hendricks-bog kommer på skoleskemaet

Nu skal digital dannelse på skoleskemaet hos gymnasieelever og folkeskolens ældste klasser

Shitstorme, fake news, hævnporno, digital mobning, og informationsoverload.

Den digitale udvikling har mange facetter, der tilsammen har skabt en ny virkelighed. Og i takt med, at det digitale livs udfordringer vokser, skal vi lære at navigere og fungere i en ny digital tidsalder.

Det gælder ikke mindst de unge, der skal rustes og (ud)dannes til et liv, hvor det digitale påvirker både identitet og de sociale normer.

Derfor har professor Vincent F. Hendricks fra Center for Information og Boblestudier på KU og cand.mag. Camilla Mehlsen, didaktisk leder af projektet Digital (Ud)dannelse, redigeret en bog, der sætter fokus på de udfordringer, sociale medier skaber for unges identitet og udvikling.

LIKE, som bogen hedder, er et stykke forskningsbaseret undervisningsmateriale, der skal lære unge i udskolingsklasser og på gymnasiale uddannelser om digital adfærd, ved at gå tæt på emner og udfordringer fra de unges eget liv.

– Den digitale dannelse om alt fra fake news til ansigtsløs kommunikation, skal bidrage til at fostre myndige og autonome individer, som bruger fornuften og kritisk forholder sig til sig selv, fællesskabet og samfundet. Digital myndighed og dømmekraft er derfor et væsentligt mål for digital uddannelse, og for projektet, siger professor Vincent F. Hendricks.

LIKE retter sig mod fag som dansk, sprogfagene, samfundsfag, historie, psykologi, filosofi og matematik. Bogen kan bruges i enkeltfaglige og tværfaglige undervisningsforløb på ungdomsuddannelserne og i grundskolens udskoling.

VINCENT HENDRICKSVIL HJÆLPE OS MED AT BLIVE DIGITALT DANNEDE

Testet blandt lærere og elever

Undervisningsmaterialet er udviklet og testet i samarbejde med lærere og elever i gymnasiet og i folkeskolens ældste klasser, der har arbejdet med bogens forskellige emner, for eksempel deling af intime billeder, digitale forstyrrelser, opmærksomhedsøkonomi, clickbaits og polarisering.

– Der er et udtalt behov for, at unge lærer om digital dannelse og sammen taler om deres liv på digitale og sociale medier. Der er brug for, at unge lærer at navigere i et hav af informationer på nettet og bliver mere bevidste om, hvad deres digitale adfærd og handlinger betyder for dem selv og andre, siger medie- og uddannelsesrådgiver Camilla Mehlsen.

– Vores afprøvninger i skoler og gymnasier har vist, det hjælper at tage fat på digital dannelse i en faglig kontekst, hvor begreber sættes i relation til de unges brug af smartphones og sociale medier, tilføjer hun.

LIKE hører under projektet Digital (Ud)Dannelse for Unge (D.U.D.E), som er finansieret af TrygFonden og har til huse på Center for Information og Boblestudier (CIBS) ved Københavns Universitet.

CIBS er finansieret af Carlsbergfondet og Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet.

LIKE er gratis for skoler og uddannelsesinstitutioner og kan downloades på projektets hjemmeside.

Her kan man finde mere information, vejledninger, bogen online og eksempelvis også teste sin viden om fake news og misinformation på nettet – og afprøve Emoji-spillet, som er en del af undervisningsmaterialet.

Forsiden lige nu:

PET har skruet markant op for indsatsen

Den stigende spionagetrussel mod dansk forskning udfordrer både PET og den danske forskningsverden. Derfor har PET skruet op for indsatsen på området, forklarer Anders Henriksen, chef for kontraspionage hos PET.

Nyt millionstyrket partnerskab sætter jagten ind på CO2-fangst

Men 201 millioner kroner og en lang række institutter, universiteter og virksomheder i ryggen skal det nye partnerskab INNO-CCUS for alvor sætte skub i den grønne mission om at fange, lagre og anvende CO2 for at nå de danske klimamål.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.