Shitstorme, fake news, hævnporno, digital mobning, og informationsoverload.
Den digitale udvikling har mange facetter, der tilsammen har skabt en ny virkelighed. Og i takt med, at det digitale livs udfordringer vokser, skal vi lære at navigere og fungere i en ny digital tidsalder.
Det gælder ikke mindst de unge, der skal rustes og (ud)dannes til et liv, hvor det digitale påvirker både identitet og de sociale normer.
Derfor har professor Vincent F. Hendricks fra Center for Information og Boblestudier på KU og cand.mag. Camilla Mehlsen, didaktisk leder af projektet Digital (Ud)dannelse, redigeret en bog, der sætter fokus på de udfordringer, sociale medier skaber for unges identitet og udvikling.
LIKE, som bogen hedder, er et stykke forskningsbaseret undervisningsmateriale, der skal lære unge i udskolingsklasser og på gymnasiale uddannelser om digital adfærd, ved at gå tæt på emner og udfordringer fra de unges eget liv.
– Den digitale dannelse om alt fra fake news til ansigtsløs kommunikation, skal bidrage til at fostre myndige og autonome individer, som bruger fornuften og kritisk forholder sig til sig selv, fællesskabet og samfundet. Digital myndighed og dømmekraft er derfor et væsentligt mål for digital uddannelse, og for projektet, siger professor Vincent F. Hendricks.
LIKE retter sig mod fag som dansk, sprogfagene, samfundsfag, historie, psykologi, filosofi og matematik. Bogen kan bruges i enkeltfaglige og tværfaglige undervisningsforløb på ungdomsuddannelserne og i grundskolens udskoling.
VINCENT HENDRICKSVIL HJÆLPE OS MED AT BLIVE DIGITALT DANNEDE
Testet blandt lærere og elever
Undervisningsmaterialet er udviklet og testet i samarbejde med lærere og elever i gymnasiet og i folkeskolens ældste klasser, der har arbejdet med bogens forskellige emner, for eksempel deling af intime billeder, digitale forstyrrelser, opmærksomhedsøkonomi, clickbaits og polarisering.
– Der er et udtalt behov for, at unge lærer om digital dannelse og sammen taler om deres liv på digitale og sociale medier. Der er brug for, at unge lærer at navigere i et hav af informationer på nettet og bliver mere bevidste om, hvad deres digitale adfærd og handlinger betyder for dem selv og andre, siger medie- og uddannelsesrådgiver Camilla Mehlsen.
– Vores afprøvninger i skoler og gymnasier har vist, det hjælper at tage fat på digital dannelse i en faglig kontekst, hvor begreber sættes i relation til de unges brug af smartphones og sociale medier, tilføjer hun.
LIKE hører under projektet Digital (Ud)Dannelse for Unge (D.U.D.E), som er finansieret af TrygFonden og har til huse på Center for Information og Boblestudier (CIBS) ved Københavns Universitet.
CIBS er finansieret af Carlsbergfondet og Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet.
LIKE er gratis for skoler og uddannelsesinstitutioner og kan downloades på projektets hjemmeside.
Her kan man finde mere information, vejledninger, bogen online og eksempelvis også teste sin viden om fake news og misinformation på nettet – og afprøve Emoji-spillet, som er en del af undervisningsmaterialet.
Forsiden lige nu:

Skal industrien bestemme den grønne forskning?
I SPORENE PÅ MAGTEN. Forskning har fået en hovedrolle i den grønne omstilling af samfundet. Vi undersøger, hvem og hvad der dirigerer dagsordenen.

Sprogforskers karrieresti er belagt med både hverdagssprog og trusler
DERFOR BLEV JEG FORSKER: “Jeg ved, hvor du bor” er ikke en trussel i sig selv, men har alligevel en ildevarslende lyd. Tanya Karoli Christensen har specialiseret sig i den slags ytringer og fortæller i dag, hvorfor hun blev forsker.

OL-kemi, Science-hold og grønne løsninger: Ørsted Medaljen hylder unik underviser og rollemodel
STEM-fagene og en grøn fremtid skal være for alle. Det formår lektor, Novo-rådgiver og gymnasielærer i kemi Nicolai Bogø Stabell med unik undervisning, der både når universitetshøjder og samtidig lader talentet overvinde forhindringer hos udfordrede elever. Derfor modtager han H.C. Ørsted Medaljen i bronze.
Seneste artikler:

Robothænder med følelser
Jakob Dideriksen fra Aalborg Universitet har med en støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond undersøgt, om man kan skabe robotarme, som kan imitere nervesystemet i vores hænder og arme. Det kan vi godt. Men der er stadig lang vej endnu.

Jens Lundgren: – Jeg var lægestuderende, havde kludder i mit privatliv og ønskede at tage orlov. Så fik jeg en øjenåbner
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Midt i en periode med kludder i privatlivet blev Jens Lundgren inviteret til det føderale forskningsinstitut NIH i USA. Det blev en øjenåbner for ham.

Mathias Poulsen: – Mine spørgsmål trængte sig på: Bidrager legen til samfundets demokratiske samtaler?
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Mathias Poulsen startede en international legefestival, som udviklede sig til et levende, legende fællesskab. Derfra mærkede han en længsel efter at stille store spørgsmål.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.