Den 9. december vil en lang række Nobelpristagere og andre eksperter sætte fokus på uddannelsernes fremtid i lyset af Covid-19-pandemien, der forventes at påvirke hundreder af millioner studerende over hele kloden i lang tid fremover.
Under overskriften ”The Challenge of Learning” byder årets Nobel Week Dialogue på interviews, taler og paneldiskussioner om forskellige emner relateret til læring. For eksempel vil det blive drøftet, hvad der fungerer og ikke fungerer ved vores nye, digitale verden og heraf afledte uddannelsesmuligheder og -tilbud. Hvad betyder de nye vilkår for de milliarder af mennesker, der ikke har mulighed for at få adgang til virtuel uddannelse og online-undervisning? Og hvordan kan eksperimentel videnskab udføres under de nye forhold?
Nobel Week Dialogue er en del af det officielle Nobel Week-program. Nobel Week Dialogue præsenterer diskussioner på højeste niveau om et aktuelt videnskabeligt tema ved at samle Nobelpristagere, verdens førende forskere og eksperter, vigtige opinionsledere, beslutningstagere og offentligheden. Ved at bygge bro mellem videnskab og samfund er formålet med eventet at stimulere tænkning, begejstring og nysgerrighed.
I år bliver arrangementet afviklet virtuelt, så alle interesserede har mulighed for at deltage. Ovenikøbet gratis.
Årets event vil blandt andet inkludere følgende Nobelpristagere og talere:
Pristagerne i kemi Ben Feringa og Frances Arnold; Pristagerne i fysik Konstantin Novoselov, Didier Queloz, Donna Strickland og Carl Wieman; og sidste års pristager i økonomi Esther Duflo.
Ben Feringa, som i 2016 modtog nobelprisen i kemi, besøgte sidste år København, og i den forbindelse talte Science Report med pristageren om, hvad det betyder at modtage den største videnskabelige hæderspris, og hvordan man når dertil.
Læs interviewet med Ben Feringa: Nobelprismodtager: Folk tror, du ved alt om alting.
I alt deltager mere end 15 paneldeltagere, herunder Mary Robinson, der er formand for The Elders og tidligere præsident for Irland, samt den verdenskendte pianist Igor Levit, som også optræder ved Nobelpriskoncerten den 8. december.
Nobel Week Dialogue arrangeres i partnerskab med Carl Bennet AB, City of Gothenburg, Ericsson, Region Västra Götaland og Volvo Group med støtte fra Carlsbergfondet.
Forsiden lige nu:

Skal industrien bestemme den grønne forskning?
I SPORENE PÅ MAGTEN. Forskning har fået en hovedrolle i den grønne omstilling af samfundet. Vi undersøger, hvem og hvad der dirigerer dagsordenen.

Sprogforskers karrieresti er belagt med både hverdagssprog og trusler
DERFOR BLEV JEG FORSKER: “Jeg ved, hvor du bor” er ikke en trussel i sig selv, men har alligevel en ildevarslende lyd. Tanya Karoli Christensen har specialiseret sig i den slags ytringer og fortæller i dag, hvorfor hun blev forsker.

OL-kemi, Science-hold og grønne løsninger: Ørsted Medaljen hylder unik underviser og rollemodel
STEM-fagene og en grøn fremtid skal være for alle. Det formår lektor, Novo-rådgiver og gymnasielærer i kemi Nicolai Bogø Stabell med unik undervisning, der både når universitetshøjder og samtidig lader talentet overvinde forhindringer hos udfordrede elever. Derfor modtager han H.C. Ørsted Medaljen i bronze.
Seneste artikler:

Robothænder med følelser
Jakob Dideriksen fra Aalborg Universitet har med en støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond undersøgt, om man kan skabe robotarme, som kan imitere nervesystemet i vores hænder og arme. Det kan vi godt. Men der er stadig lang vej endnu.

Jens Lundgren: – Jeg var lægestuderende, havde kludder i mit privatliv og ønskede at tage orlov. Så fik jeg en øjenåbner
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Midt i en periode med kludder i privatlivet blev Jens Lundgren inviteret til det føderale forskningsinstitut NIH i USA. Det blev en øjenåbner for ham.

Mathias Poulsen: – Mine spørgsmål trængte sig på: Bidrager legen til samfundets demokratiske samtaler?
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Mathias Poulsen startede en international legefestival, som udviklede sig til et levende, legende fællesskab. Derfra mærkede han en længsel efter at stille store spørgsmål.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.