Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Kultur

Universiteterne vil styrke undervisningen

– Vi vil anerkende vores dygtige forskere for deres undervisning, siger Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet.

Rektor på Roskilde Universitet, Hanne Leth Andersen. Foto: Uffe Weng

De otte danske universiteter vil gøre det lettere for forskere at blive bedre undervisere.

– Vi vil anerkende vores dygtige forskere for deres undervisning, siger Hanne Leth Andersen, formand for det Uddannelsespolitiske Udvalg i Danske Universiteter og rektor på Roskilde Universitet. 

Derfor har Danske Universiteter på vegne af universiteterne udviklet et fælles rammeværk – ‘Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer’.

Ifølge Danske Universiteter skal det såkaldte rammeværk bruges til at sætte ”pejlemærker for de danske universiteters arbejde med at sikre bedre læringsresultater gennem undervisning og vejledning, der både i indhold og form stimulerer og engagerer studerende”.

Merit som prioritet

Udviklingen af rammen kommer blandt andet i forlængelse af anbefalingerne fra Udvalget for bedre meritering i dansk forskning, der blev nedsat i august 2018. En af opgaverne for dette udvalg var gennem merit at få prioriteret flere dele af universiteternes kerneaktiviteter – herunder undervisning og myndighedsbetjening.

Læs også: Vurderinger af forskere skal moderniseres

Målgruppen for ‘Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer’ er dermed akademiske medarbejdere, der leverer forsknings- og udviklingsbaseret undervisning på universiteterne.

Ifølge Hanne Leth Andersen kan retningslinjerne være et værktøj, der blandt andet kan bruges ved ansættelses- og udviklingssamtaler.

– Rammeværket skal kunne vise, hvilke forventninger universiteterne har til deres undervisende forskere på adjunkt-, lektor- og professor-niveau, siger Hanne Leth Andersen.

Samtidig vil retningslinjerne også kunne vise, hvor en underviser gør det godt, og hvor vedkommende har interesse i at udvikle sig.

Skal støtte forskernes udvikling

– Universitetets vigtigste bidrag til samfundet er forskning og kandidater, der har gennemgået en forskningsbaseret uddannelse. Vi vil gerne være endnu bedre til at anerkende de videnskabelige medarbejdere også for deres undervisning. Og vi vil støtte forskernes udvikling og vedligeholdelse af undervisningskompetencer gennem hele karrieren, siger Anders Bjarklev, formand for Rektorkollegiet i Danske Universiteter og rektor på Danmarks Tekniske Universitet.

Læs også: Universiteterne klar med ønskeliste til genåbning

De fælles retningslinjer er skabt af og til de otte danske universiteter, og alle universiteter har forpligtet sig til at bruge retningslinjerne i deres arbejde.

– Du skal huske, at vi er otte forskellige universiteter med otte forskellige profiler. Derfor er styrken ved det her rammeværk, at vi alle kan udvælge og kombinere de forskellige dele, så det passer perfekt til det enkelte universitet, siger RUC-rektor Hanne Leth Andersen.

På trods af universiteternes forskellige profiler er håbet, at rammen kan bidrage til at etablere et fælles sprog i undervisningsøjemed på tværs af universiteterne.

Forsiden lige nu:

Norden har brug for en fond til beredskabsforskning

De sidste års mange kriser viser med al tydelighed, hvor stort behovet er for en nordisk fond til beredskabsforskning. Det vil også være et naturligt skridt i udviklingen af det samarbejde, som allerede foregår i Norden inden for samfundssikkerhed og beredskab, fremhæver Arne Flåøyen, direktør i Nordforsk, i dette debatindlæg.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.