Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Penge & navne

12 praksisnære projekter får millionsum af Ph.d.-rådet

Projekternes formål er at gavne danske folkeskoleelever og forskerstuderende

Forskere skal blive bedre til at formidle, mener Videnskabernes Selskab. Foto: iStock

Vi mangler ny viden til at styrke både folkeskole og læreruddannelse, som skal gavne både de danske folkeskoleelever samt de forskere, der bliver uddannet.

Det skal 12 nye praksisnære forskningsprojekter være med til at give, og til det modtager de 28,6 mio. kr. fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning.

Rådets medlemmer er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren, som ser stort potentiale i de nye projekter.

– Dygtige lærere skaber gode børneliv og inspirerer vores børn til at blive kloge, selvstændige og kritiske unge. Lærerne er en afgørende del af vores kernevelfærd – de har kæmpe stor betydning for vores børns fremtid. Det er en af mine prioriteter at styrke læreruddannelsen, og de 12 projekter er med til at udvikle uddannelsen og undervisningen, og forskning er med til at gøre folkeskolen bedre, siger Ane Halsboe-Jørgensen.

Fra forskning i undervisning til ulighed i faglige forventninger
Et af projekterne, der har modtaget bevilling fra Ph.d.-rådet, står forskerne David Budtz Pedersen og Louise Amstrup bag.

De har fået 2,3 mio. kr. til at undersøge, hvilken viden der former læreres undervisningspraksis, og hvilken rolle forskningen spiller her. 

Det forventes nemlig i dag, at læreruddannelsen og undervisningen i folkeskolen understøttes af evidens, men flere undersøgelser peger på, at undervisningspraksis ikke er influeret af forskning i særlig høj grad.

Hertil vil forskerne udvikle bud på, hvordan forskning bliver mere anvendeligt i praksis. 

Et andet projekt omhandler læreres faglige forventninger til etniske minioritetsdrenge, hvor man vil undersøge, om de er lavere end til de andre elever. 

På baggrund af undersøgelser vil forskerne fra Aarhus Universitet i samarbejde med VIA UC skabe et refleksionsrum for lærere for at ændre praksis.

Ambitionen er, at fælles refleksioner kan være med til at skabe en bevægelse af ubevidste negative handlingsmønstre og på den måde sikre mere inkluderende læringsmiljøer for etniske minoritetsdrenge og lige vilkår for alle elever i folkeskolen.

Forbedring af udbyttet i folkeskolen
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet, og det er nu niende gang, at de uddeler penge til forskellige forskningsprojekter, de har valgt.

Ph.d.-stipendierne, som de opslår, gives til projekter, hvis overordnede formål er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen – og derfor forudsætningerne for videreuddannelse og beskæftigelse. 

De forskellige ph.d.-studerende er forankret i et samarbejde mellem et universitet og en professionshøjskole, derfor danner projekterne et forskningsnetværk, der binder forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen. 

Dermed understøtter de, at ny viden kommer de pædagogiske uddannelser og de daglige praksisser i folkeskolen til gavn. 

Forsiden lige nu:

Johan Olsen modtager hæderspris 

– Han forener et aktivt forskerliv og et musikerliv i bandet Magtens Korridorer med en bred populær forskningsformidling, siger professor Anja C. Andersen.

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.