Vi hører ofte, at mærker og certificeringer er en jungle at finde rundt i. Men i virkeligheden er der kun 38 certificerede mærker, forbrugerne behøver lære at kende Det er dem, du kan stole på dem. De 38 mærker er analyseret og gennemgået i bogen: ”Op på mærkerne – din guide til certificerede mærker og venligaktivisme”. I den nye episode af podcasten Bæredygtig Business har Steffen Max Høgh den ene af bogens forfattere i studiet.
Lars Ludvigsen fra LETZCERTI rådgiver virksomheder og forbrugere om certificerede mærker og bæredygtig kommunikation.
Desuden medvirker Helle Rex fra STEP, som har analyseret sig frem til at definere de fire bæredygtighedstyper, der også bliver gengivet i bogen. I podcasten kan du høre, hvad der ligger til grund for blåstemplingen af de 38 mærker, og hvordan de netop er kommet frem til at fremhæve disse 38.
Læs også: Frit spil for greenwashing i primetime på Danmarks Radio
’Butterfly-modellen’ blev udviklet af to af bogens forfattere, Lars Ludvigsen og Jakob Zeuthen, i 2018, hvor den første gang blev brugt til at identificere de certificerede mærker, som virksomheder kan bruge, hvis de lægger vægt på uafhængige tredjepartsorienterede certificeringer som en del af deres markedskommunikation.
51 mærker blev i 2018 vurderet som gode nok og publiceret i fagbogen: MÆRK DIN FORRETNING. I den nuværende bog er der fokus på certificerede mærker til forbrugere, og dem er der 38 af, som lever op til mindst ét af kriterierne i hver af butterflyens fire vinger: Transparens, Interessenter, Relevans og Certificering & kontrol. De fire kriterier er alle i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer og fungerer som en uddybning og kvalificering.
Det er værd at bemærke, at alle de omtalte mærker i bogen er gode nok, selv
om de har en forskellig score. Dem, der ikke er gode nok, er udeladt af bogen.
Hvis man kender de gode mærker, er man godt kørende som både forbruger og virksomhed. Og man kan med ro i sjælen se bort fra alle de grafiske arbejder og mærkelignende figurer, der pryder emballager og hjemmesider og minder om de troværdige mærker. Det er alle disse tusindvis af ikke-mærker, der medvirker til at give en fornemmelse af ’mærkejungle’, ikke de 38 som snarere må betragtes som en nysselig botanisk have.
Vi taler også om den årlige forbrugeranalyse fra STEP, som inddeler danske forbrugere i fire bæredygtighedstyper.
Bliv klogere på baggrunden for de 38 mærker og forstå, hvordan du selv som forbruger kan bruge bogen som din guide, når du vil vide, hvilke produkter, tjenester og virksomheder der er bedre inden for de fire temaområder: klima, miljø, sundhed og sociale forhold.
Udover Lars Ludvigsen og Jakob Zeuthen er Kasper Nesager og Susanne Hacke medforfattere på bogen, og tidligere klimaminister og EU Klimakommissær Connie Hedegaard har skrevet forord.
Lyt til podcasten her.
Forsiden lige nu:

Ny magtudredning skal undersøge demokratiets kapløb med tiden
Professor i statskundskab Michael Bang Petersen er forskningsleder af en ny magtudredning, som skal undersøge demokratiets tilstand og videnskabens rolle i et samfund udfordret af tid og teknologi. Det er første gang i 20 år.

Ny alliance skal veksle viden til biodiversitet i erhvervslivet
Lyttebøfferne er slået ud i det såkaldte “Biodiversitetspartnerskab”. Miljøministeriet, organisationer og forskere skal det næste år samle anbefalinger til danske virksomheder indsatser for at beskytte verdens natur.

Novo Nordisk Fondens fem nye forskningsgrupper arbejder med innovativ CO2-fangst
Novo Nordisk Fonden går ind i nye, uudforskede områder og støtter fem nye CO₂-projekter. Projekterne skal skabe innovativ, tværfaglig forskning inden for områder, der supplerer centrets eksisterende forskning i CO₂-fangst.
Seneste artikler:

‘Det danske forskningsmirakel’ skranter – tiden er inde til en ny universitetslov
Universitetsloven og strukturen for dansk forskning kan være en vigtig faktor for nedgangen i ‘det danske forskningsmirakel’, vurderer professor og overlæge Jens Frederik Rehfeldt.

KU kalder regering: Vi har akut brug for jeres life science-strategi
LIFE SCIENCE HAR ORDET. Vores sundhedsdata mangler muskler, forskningsinfrastrukturen halter, og der er rift om talenterne. KU giver tre forslag til løsninger.

Lemvigh-Müller går i kødet på scope 3 med Science Based Targets
Lemvigh-Müller slår hul på udfordringen med særligt scope 3 udledninger. Videnskabeligt baserede standarder og datasystematik er afgørende for at hæve den bæredygtige barre, mener bæredygtighedschef Pernille Kiær.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.