Connect with us

Hi, what are you looking for?

Science ReportScience Report

Sustain

Bæredygtighed må ikke være et spørgsmål om kompromis

Det skal være nemt og attraktivt at vælge det rigtige, skriver Søren Lund og Mikkel Lund.

Det skal være nemt og attraktivt at vælge det rigtige, skriver Søren Lund og Mikkel Lund.

Vi kender efterhånden alle den regnbuefarvede palette fra FN. Den, som symboliserer de 17 Verdensmål, som frem til 2030 skal sætte kursen mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og planet. Forrige år trådte vi ind i handlingens årti, hvilket gav en fornyet tro på en bæredygtig fremtid, hvor særligt virksomhederne spiller en nøglerolle, hvis vi skal nå verdensmålene om ni år.

Vi har brug for virksomheder, der tænker og handler bæredygtigt. På tværs af sektorer og størrelse. Vi tror på sådan en fremtid, men det er som bekendt ikke nok at tro. Der skal handling og attraktive løsninger til.

Læs også: Pandemi stopper ikke grøn omstilling i Sverige og Danmark

Det lyder måske alt sammen lidt højstemt, gør det ikke? Ikke desto mindre er det vigtigt, og det vedkommer os alle sammen.

Danskerne vil arbejde i og for ansvarlige virksomheder

Heldigvis er der noget, der tyder på, at danskerne er motiveret for at handle bæredygtigt – både i privaten og på jobbet. En undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer konkluderer, at vi i Danmark er villige til at ændre adfærd eller vaner af hensyn til klima, miljø eller bæredygtighed. Og det er vigtigt, fordi der findes ingen Planet B, og derfor må vi lave en plan A. En plan A, der holder, hvor bæredygtighed ikke bliver et spørgsmål om at gå på kompromis.

Søren Lund og Mikkel Lund er stiftere og partnere i Right On Firmagaver.

Det er også ved at gå op for de fleste virksomheder, at danskerne efterspørger mere bæredygtige valg i hverdagen, hvilket også ses på arbejdspladsen. Medarbejdere ønsker i stigende grad at arbejde i og for ansvarlige virksomheder. Hele 67 procent af lønmodtagere vil kun arbejde i virksomheder med en stærk CSR-profil. Dét skal virksomhederne tage alvorligt – ikke kun i tale men også i handling.

Arbejdet med bæredygtighed skal være helhjertet

Mere og mere tyder altså på, at det betaler sig på flere bundlinjer at træffe det ansvarlige valg i sin virksomhed. Derfor giver det god mening, at danske virksomheder arbejder seriøst med bæredygtighed og grøn omstilling. Dét har vi selv valgt at gøre i vores virksomhed Right On – ikke som et add on i form af en tilføjelse til den normale drift, men på en bæredygtig måde i kernen af virksomheden, som vi synes er “right on”.

Læs også: Det kan historien lære os om bæredygtighed

I vores virksomhed har vi nemlig truffet svære og helhjertede valg og udviklet en platform, der udelukkende sælger miljøvenlige og bæredygtige firmagaver til virksomheder. Produkter valgt med omtanke og produceret med respekt for jordens ressourcer. Fra bæredygtig chokolade og kaffe, der hjælper kvinder i arbejde i ulande, til håndklæder og sengetøj i økologisk bomuld, der i produktionen minimerer CO2-udslippet med mere end 90 procent i forhold til almindelig bomuld.

Gør det nemt!

Vores lille bidrag til, at vi når verdensmålene, er, at vi gør det muligt at vælge en bæredygtig gaveløsning til virksomhedens vigtigste ressource: Medarbejdere. Virksomheder og medarbejdere skal ikke opleve, at de går glip af noget og går på kompromis, når de træffer det bæredygtige valg. Tværtimod handler det om at vælge en masse gode ting til. Det skal være nemt og attraktivt at vælge det rigtige, så vi involverer medarbejderne og giver dem ejerskab over virksomhedens bæredygtige valg og grønne omstilling. En proces, der hurtigt vil forplante sig positivt – både internt og eksternt.

Læs også: 5 typer af bæredygtige kommunikatører – hvem er du?

Til gengæld kræver det, at vi som virksomhed er ærlige om det, vi står for, og ikke sælger bæredygtighed med den ene hånd og konventionelle ikke-certificerede produkter med den anden hånd. Som ansvarlige virksomheder må alle bidrage med dét, vi hver især kan – vi kan ikke redde verden alene, men vi kan hver især handle mere bæredygtigt, og det skylder vi vores medarbejdere og fremtidige generationer at gøre.

Det hele starter med, at vi hver især stiller os selv spørgsmålet: Hvilken virksomhed vil vi gerne være, og hvordan træffer vi flest mulige bæredygtige valg i vores hverdag? Dét har vi gjort, og vi er bevidst om vores ansvar. Vi har truffet valget om, at bæredygtighed ikke må være et spørgsmål om kompromis. Hvilket valg har du truffet?

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.

Discover more from Science Report

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading