For tredje år i træk vinder Coop titlen som Danmarks mest bæredygtige forbrugerbrand i den årlige undersøgelse fra Sustainable Brand Index. Den er Europas største undersøgelse af bæredygtighed og B2C brands og offentliggøres for 8. gang.
Den danske undersøgelse, som er baseret på 5.910 danskere og 224 brands på tværs af mere end 20 industrier, skulle have været offentliggjort ved en konference torsdag aften, men den blev naturligvis aflyst som følge af corona-virussen.
Det er især forbrugernes opfattelse af de forskellige brands miljømæssige- og sociale ansvarlighed, som vejer tungt i bedømmelsen.
Her er top ti på Sustainable Brand Index
1. Coop
2. REMA 1000
3. Lego
4. Thise
5. Urtekram
6. Tesla
7. Ørsted
8. IKEA
9. Superbrugsen
10. Arla
Trods frasalget af sin forbrugerrettede forretning, Radius, i efteråret 2019, kommer Ørsted ind på en 7. plads fra en placering som nr. 16 året før.
Blandt de ti mindst bæredygtige brands, ifølge forbrugerne, finder man på en sidsteplads fastfood-kæden KFC samt talrige bilbrands som Alfa Romeo, Peugeot og Mitsubishi.
Trods udmeldinger fra Saxo Bank om, at “klimaet bliver vigtigere end vækst” i 2020’erne, som fik dækning i både Børsen og i Information, er investeringsbanken det andet mindst bæredygtige brand i Danmark.
– Danske forbrugere er generelt mindre positive i år, hvilket viser sig ved at få danske brands er steget i dette års ranking. Dem der er steget mest, tro det eller ej, er i den finansielle sektor; Ringkjøbing Landbobank og Industriens Pension, skriver Sustainable Brand Index i en pressemeddelelse.
De brands der falder mest er tøjbrandet Vila, INTERSPORT and Tre (3).
Ser man på brancher får dagligvarebutikker, elektricitet og varme samt skønhed den højeste vurdering af forbrugerne i undersøgelsen. Også i Bæredygtighedsbarometret fra Advice, som blev offentliggjort sidste uge, rangerer dagligvarebranchen højt.
– Den fine ranking til dagligvarebranchen hænger uden tvivl sammen med, at man både gør en hel del, og at man også husker at kommunikere om det, sagde direktør i Advice Martin Vith Ankerstjerne i den forbindelse.
I undersøgelsen fra Sustainable Brand Index lægger forbrugerne vægt på Coops langsigtede arbejde for at fremme økologi samt indsatsen mod farlig kemi og ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser, skriver Coop i en pressemeddelelse.
Coops CEO, Peter Høgsted spiller en klar rolle for at få de mærkesager på lystavlen hos forbrugerne, mener Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.
– Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål, siger han i meddelelsen.
En god opmuntring i en svær tid, lyder det fra CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
– Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på anden side af den aktuelle krise, siger hun.
I Danmark er der en svagt faldende tendens hos forbrugerne til at ville betale mere for bæredygtige varer, ifølge undersøgelsen. Det svarede 70 pct. nemlig, at de var klar til i 2019, mens det faldt til 67 pct. i 2020-undersøgelsen. Faldet skyldes en “stigende træthed over for sustainability-kommunikation”, ifølge Sustainable Brand Index’ rapport, som samtidig noterer, at danske forbrugere er de mindst villige i Norden til at tage et standpunkt eksempelvis i forhold til bæredygtighed.
Se hele undersøgelsen og rankingen her.
Forsiden lige nu:

Thomas Sinkjær: – Vi får en udfordring, hvis forskningsberedskabet bliver kompromitteret
Nye tal fra DFiR’s årsrapport viser yderligere stigning af universiteternes eksterne forskningsmidler. Thomas Sinkjær frygter for det, han kalder ’det brede forskningsberedskab’.

Røverhistorier, løgnhalse og snørklede fortællinger inspirerer DTU-forsker
Anne Ladegaard Skov peger på tre bøger, der har formet hende som forsker, og det er den ene røverhistorie efter den anden.

Ida Willig bliver dekan for Humaniora på RUC
Professor i journalistik Ida Willig bliver dekan på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun har mangeårig erfaring med at skabe gode forskningsmiljøer og brænder for de store dagsordener.
Seneste artikler:

Kunsten at huske, vi ser på verden med forskellige briller
Tre bøger har spillet en særlig rolle for lektor og forsker, Lone Koefoed Hansen. To bøger om menneskets forhold til teknologien og en tredje, som påminder os om altid at have andres perspektiver for øje.

Finn Foton skal lære børn – og deres forældre – om naturvidenskaben
Ny børnebog skal inspirere hele familien til at snakke om kvantefysik og andre avancerede naturvidenskabelige emner.

Danmarks grønne godfather: – Når det gælder forskning, er det piskende nødvendigt, at vi får toptrimmet systemet
På centrale teknologier står vi stærkt i Danmark og potentialerne er store. Men vi skal oppe os i fremtiden, lyder det fra Anders Eldrup.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
