For tredje år i træk vinder Coop titlen som Danmarks mest bæredygtige forbrugerbrand i den årlige undersøgelse fra Sustainable Brand Index. Den er Europas største undersøgelse af bæredygtighed og B2C brands og offentliggøres for 8. gang.
Den danske undersøgelse, som er baseret på 5.910 danskere og 224 brands på tværs af mere end 20 industrier, skulle have været offentliggjort ved en konference torsdag aften, men den blev naturligvis aflyst som følge af corona-virussen.
Det er især forbrugernes opfattelse af de forskellige brands miljømæssige- og sociale ansvarlighed, som vejer tungt i bedømmelsen.
Her er top ti på Sustainable Brand Index
1. Coop
2. REMA 1000
3. Lego
4. Thise
5. Urtekram
6. Tesla
7. Ørsted
8. IKEA
9. Superbrugsen
10. Arla
Trods frasalget af sin forbrugerrettede forretning, Radius, i efteråret 2019, kommer Ørsted ind på en 7. plads fra en placering som nr. 16 året før.
Blandt de ti mindst bæredygtige brands, ifølge forbrugerne, finder man på en sidsteplads fastfood-kæden KFC samt talrige bilbrands som Alfa Romeo, Peugeot og Mitsubishi.
Trods udmeldinger fra Saxo Bank om, at “klimaet bliver vigtigere end vækst” i 2020’erne, som fik dækning i både Børsen og i Information, er investeringsbanken det andet mindst bæredygtige brand i Danmark.
– Danske forbrugere er generelt mindre positive i år, hvilket viser sig ved at få danske brands er steget i dette års ranking. Dem der er steget mest, tro det eller ej, er i den finansielle sektor; Ringkjøbing Landbobank og Industriens Pension, skriver Sustainable Brand Index i en pressemeddelelse.
De brands der falder mest er tøjbrandet Vila, INTERSPORT and Tre (3).
Ser man på brancher får dagligvarebutikker, elektricitet og varme samt skønhed den højeste vurdering af forbrugerne i undersøgelsen. Også i Bæredygtighedsbarometret fra Advice, som blev offentliggjort sidste uge, rangerer dagligvarebranchen højt.
– Den fine ranking til dagligvarebranchen hænger uden tvivl sammen med, at man både gør en hel del, og at man også husker at kommunikere om det, sagde direktør i Advice Martin Vith Ankerstjerne i den forbindelse.
I undersøgelsen fra Sustainable Brand Index lægger forbrugerne vægt på Coops langsigtede arbejde for at fremme økologi samt indsatsen mod farlig kemi og ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser, skriver Coop i en pressemeddelelse.
Coops CEO, Peter Høgsted spiller en klar rolle for at få de mærkesager på lystavlen hos forbrugerne, mener Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.
– Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål, siger han i meddelelsen.
En god opmuntring i en svær tid, lyder det fra CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
– Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på anden side af den aktuelle krise, siger hun.
I Danmark er der en svagt faldende tendens hos forbrugerne til at ville betale mere for bæredygtige varer, ifølge undersøgelsen. Det svarede 70 pct. nemlig, at de var klar til i 2019, mens det faldt til 67 pct. i 2020-undersøgelsen. Faldet skyldes en “stigende træthed over for sustainability-kommunikation”, ifølge Sustainable Brand Index’ rapport, som samtidig noterer, at danske forbrugere er de mindst villige i Norden til at tage et standpunkt eksempelvis i forhold til bæredygtighed.
Se hele undersøgelsen og rankingen her.
Forsiden lige nu:

DTU-lektor om eksterne partnere: Det kan løfte forskning til nye højder
Der er ikke mange forskere tilbage, der kimser af eksterne samarbejder, mener Repræsentant for Forskningspolitisk Udvalg i DUA. Selv føler han sig tryg i de rammer, universiteterne har sat op, men bekymrer sig mere over, hvordan de kommercielle interesser fører til smallere forskning.

KU diskuterer gæsteforfatterskaber – akademisk valuta eller magtmisbrug?
Praksisudvalget havde inviteret til konference om forfatterskabstvister med et tætpakket program. Fra en bred palet af vinkler blev de omstridte gæsteforfatterskaber diskuteret som et etisk og juridisk problem i forskningsverdenen.

Queerness og kønsstudier: Forskers vej i karrieren, hvor “ingen bliver til noget af egen kraft”
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Ingen i Mons Bissenbakkers nærmeste familie havde læst på universitetet. En underviser prikkede ham på skulderen, og det har resulteret i, at han i dag er lektor i kønsforskning og leder af Center for Køn, Seksualitet og Forskellighed.
Seneste artikler:

Robothænder med følelser
Jakob Dideriksen fra Aalborg Universitet har med en støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond undersøgt, om man kan skabe robotarme, som kan imitere nervesystemet i vores hænder og arme. Det kan vi godt. Men der er stadig lang vej endnu.

Jens Lundgren: – Jeg var lægestuderende, havde kludder i mit privatliv og ønskede at tage orlov. Så fik jeg en øjenåbner
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Midt i en periode med kludder i privatlivet blev Jens Lundgren inviteret til det føderale forskningsinstitut NIH i USA. Det blev en øjenåbner for ham.

Mathias Poulsen: – Mine spørgsmål trængte sig på: Bidrager legen til samfundets demokratiske samtaler?
DERFOR BLEV JEG FORSKER: Mathias Poulsen startede en international legefestival, som udviklede sig til et levende, legende fællesskab. Derfra mærkede han en længsel efter at stille store spørgsmål.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
