For tredje år i træk vinder Coop titlen som Danmarks mest bæredygtige forbrugerbrand i den årlige undersøgelse fra Sustainable Brand Index. Den er Europas største undersøgelse af bæredygtighed og B2C brands og offentliggøres for 8. gang.
Den danske undersøgelse, som er baseret på 5.910 danskere og 224 brands på tværs af mere end 20 industrier, skulle have været offentliggjort ved en konference torsdag aften, men den blev naturligvis aflyst som følge af corona-virussen.
Det er især forbrugernes opfattelse af de forskellige brands miljømæssige- og sociale ansvarlighed, som vejer tungt i bedømmelsen.
Her er top ti på Sustainable Brand Index
1. Coop
2. REMA 1000
3. Lego
4. Thise
5. Urtekram
6. Tesla
7. Ørsted
8. IKEA
9. Superbrugsen
10. Arla
Trods frasalget af sin forbrugerrettede forretning, Radius, i efteråret 2019, kommer Ørsted ind på en 7. plads fra en placering som nr. 16 året før.
Blandt de ti mindst bæredygtige brands, ifølge forbrugerne, finder man på en sidsteplads fastfood-kæden KFC samt talrige bilbrands som Alfa Romeo, Peugeot og Mitsubishi.
Trods udmeldinger fra Saxo Bank om, at “klimaet bliver vigtigere end vækst” i 2020’erne, som fik dækning i både Børsen og i Information, er investeringsbanken det andet mindst bæredygtige brand i Danmark.
– Danske forbrugere er generelt mindre positive i år, hvilket viser sig ved at få danske brands er steget i dette års ranking. Dem der er steget mest, tro det eller ej, er i den finansielle sektor; Ringkjøbing Landbobank og Industriens Pension, skriver Sustainable Brand Index i en pressemeddelelse.
De brands der falder mest er tøjbrandet Vila, INTERSPORT and Tre (3).
Ser man på brancher får dagligvarebutikker, elektricitet og varme samt skønhed den højeste vurdering af forbrugerne i undersøgelsen. Også i Bæredygtighedsbarometret fra Advice, som blev offentliggjort sidste uge, rangerer dagligvarebranchen højt.
– Den fine ranking til dagligvarebranchen hænger uden tvivl sammen med, at man både gør en hel del, og at man også husker at kommunikere om det, sagde direktør i Advice Martin Vith Ankerstjerne i den forbindelse.
I undersøgelsen fra Sustainable Brand Index lægger forbrugerne vægt på Coops langsigtede arbejde for at fremme økologi samt indsatsen mod farlig kemi og ønsket om at stoppe trykte tilbudsaviser, skriver Coop i en pressemeddelelse.
Coops CEO, Peter Høgsted spiller en klar rolle for at få de mærkesager på lystavlen hos forbrugerne, mener Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.
– Coop med mad- og måltidsaktivisten Peter Høgsted ved roret er et varemærke, som konstant viser lederskab. Det er ekstra vigtigt i tider som disse, hvor samfundet kæmper mod corona-virus og andre udfordringer inden for rammen af de globale bæredygtighedsmål, siger han i meddelelsen.
En god opmuntring i en svær tid, lyder det fra CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
– Midt i en vanskelig tid, glæder vi os over, at den langsigtede og højt prioriterede indsats af seriøst arbejde med ansvarlighed også bliver anerkendt af forbrugerne. Det opmuntrer til at fortsætte arbejdet, også når vi er kommet ud på anden side af den aktuelle krise, siger hun.
I Danmark er der en svagt faldende tendens hos forbrugerne til at ville betale mere for bæredygtige varer, ifølge undersøgelsen. Det svarede 70 pct. nemlig, at de var klar til i 2019, mens det faldt til 67 pct. i 2020-undersøgelsen. Faldet skyldes en “stigende træthed over for sustainability-kommunikation”, ifølge Sustainable Brand Index’ rapport, som samtidig noterer, at danske forbrugere er de mindst villige i Norden til at tage et standpunkt eksempelvis i forhold til bæredygtighed.
Se hele undersøgelsen og rankingen her.
Forsiden lige nu:

– Alle ved det, men ingen siger det højt
Forskeres vidnesbyrd om kritisabel rekruttering og tavhedskultur udstiller en forkert præmis, huller i praksis og behov for mere støtte til opdelte karriereveje, mener organisationer.

CBS og kapitalfond vil nytænke kapitaltung grøn industri
CBS og Nordic Alpha Partners indgår partnerskab, der gennem forskning og praksis skal udvikle det finansielle økosystem og styrke danske HardTech-virksomheder. Det skal sikre dansk føring i milliardindustri.

Dansk professors forskning passede ikke til Harvard University
Philippe Grandjean, professor i miljømedicin ved SDU, stopper sit mangeårige virke som adjungeret professor på Harvard University. Det sker angiveligt, fordi Harvard University ønsker at distancere sig fra hans forskning i fluorid.
Seneste artikler:

Kvasir Technologies sætter kurs mod kommercielt gennembrud med støtte fra EU
Hos Kvasir Technologies i Søborg har CEO Joachim Bachman Nielsen svært ved at få armene ned for tiden. Hans virksomhed har for nylig modtaget en bevilling på godt 20 mio. kr. fra Horizon Europe. Det giver ro til at opskalere og professionalisere virksomheden.

Nyt center skal styrke den forsvarsteknologiske udvikling i Danmark
De danske universiteter har sammen med fem godkendte serviceinstitutter dannet Nationalt Forsvarsteknologisk Center (NFC). Centret forankres på Aalborg Universitet, og ambitionen er at styrke udviklingen af nye teknologier og øge samarbejdet mellem industrien, Forsvaret og universiteterne.

Urtidsforsker modtager årslegat på 5 mio. kroner
Donald Canfield, professor i økologi og forskningsleder på Biologisk Institut, Syddansk Universitet, modtager Villum Kann Rasmussens Årslegat til Teknisk og Naturvidenskabelig Forskning 2023 på 5 mio. kroner.
Loading...
Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.
