Connect with us

Hvad søger du?

Science ReportScience Report

Sustain

‘- Der er masser af mormødre med loftet fuldt af kvalitetsbørnetøj

Fie Brabrand Brok droppede London-karriere i modebranchen for at udleje brugt børnetøj.

Fie Brabrand Brok droppede London-karriere i modebranchen for at udleje brugt børnetøj.

Forskellen på modebranchens grønne ambitioner og begrænsninger af samme, på grund af økonomiske hensyn, er enorm.

– Jeg oplevede at komme ud i industrien og se, hvor svært det er at implementere de her bæredygtighedsprincipper i virksomheder, der allerede fungerer, og om har noget de skal nå, og nogle penge de skal tjene, siger den 28-årige tøjkonstruktør Fie Brabrand Brok.

Så hun valgte at droppe en ellers spirende karriere i modebranchen i London og for at starte virksomheden Worn Threads, der som navnet angiver, er genbrugstøj.

Konceptet er enkelt; Fie Brabrand Brok opkøber og klargør børnetøj af god kvalitet, hvorefter hun enten udlejer eller sælger det. Og så tager hun desuden det lejede tøj tilbage, så det kan komme videre til en anden familie.

– Jeg tager det stadig tilbage, selvom dit barn har tegnet med tusch på det. Det er en risiko, jeg tager, og så må jeg prøve at vaske det eller rette det til, og se om det kan reddes.

Startup-konkurrence har givet nye perspektiver

Fie Brabrand Brok er blandt de tre vindere i startup-konkurrencen Njord Nest, der er skabt af Vistaprint og Drivhuset, hvor vinderne får 2.500 euro, 500 euro i Vistaprint-produkter samt sparring og rådgivning som for eksempel mulighed for at få designet nyt logo og visuelt udtryk af Vistaprints designere.

Vistaprints nordiske chef, David Medlin, mener, at Worn Threads har godt potentiale til at blive succesfuldt.

– For at vælge de tre vindere, så vi på, hvilke virksomheder vi mente havde den største sandsynlighed for at få en reel påvirkning på bæredygtighedsområdet, fortæller David Medlin, der også lægger vægt på, at Worn Threads allerede havde etableret kunder.

– Hun havde et godt, solidt pitch og en god business-plan. Men det var hun ikke alene om, så det blev faktisk en vanskelig beslutning for juryen, siger David Medlin.

Over 70 virksomheder havde ansøgt, og 22 startups deltog i det endelige 12-ugers program, hvor tre vindere altså blev udpeget.

Kvalitetstøj på mormors loft

For Fie Brabrand Brok startede iværksætterrejsen, da hun selv fik sit første barn, og hendes egen mor kom med en kasse med Fies gamle børnetøj. Hendes mor havde ikke gemt det mest ubrugte, men derimod alt yndlingstøjet, som havde været budt vind, vejr, masser maskinvaske og knubs.

– Det var alt det tøj, jeg kunne genkende fra gamle billeder af mig selv, fortæller iværksætteren.

– Jeg indså, at tøjet virkelig bare var godt dengang, for det holder stadig. Derfor tænkte jeg, at der måtte være masser af mormødre derude, der har gemt tøj på loftet.

Fie Brabrand Brok besluttede, at hun primært ville klæde sin datter i kvalitetsgenbrug, så hun startede med at undersøge forhandlere, særligt på Instagram. Hun indså dog hurtigt, at udvalget var meget begrænset, og at der var et hul markedet.

– Det, der bliver lavet i nyere tid, er typisk ikke lavet til at holde. Der har ikke været lige så store krav til, at det skal holde længere end en sæson, for så skifter moden alligevel.

Nemmere, hvis man er flere

Fie Brabrand Brok mener, at skiftet til en mere bæredygtig modeindustri er uundgåelig. For folk holder ikke op med at ville skifte ud i garderoben.

– For, at den industri kan bevares, bliver vi nødt til at tænke i en mere bæredygtig retning. Det går jo ud over både miljø og mennesker, der er involveret over hele verden, som tingene er nu.

Hos brancheorganisationen Dansk Mode & Textil oplever de også en stigende tendens til at søge løsninger, der skal gøre værdikæden mere cirkulær – ikke mindst efter EU’s Green Deal fra 2019, hvori planen blandt andet er, at tekstilbranchen sammen med flere andre industrier skal sigte mod at være CO2-neutrale i 2050.

– Mode- og tekstilbranchen skal bevæge sig hen imod at være meget mere bæredygtig end den er nu, siger Marie Busck, der er CSR- og bæredygtighedschef hos DM&T.

Hun tilføjer, at der i disse år bliver prøvet mange forskellige forretningsmodeller af, som for eksempel Fie Brabrand Broks.

En af de store udfordringer ligger dog i at få forbrugerne med på idéen om genbrug, så selvom der er store spillere herhjemme som Trendsales, DBA og Reshopper, så er der brug for flere iværksættere og succesfulde business cases som andre kan lære af.

– Jeg tror, vi kommer til at se meget mere af den slags. Vi taler også om, at der er et generationsskifte. De yngre er nemlig mere tunet ind på at købe tøj, der har været brugt før, siger Marie Busck og tilføjer, at en EU-borger i gennemsnit bruger et stykke tekstil syv til otte gange, inden det ryger ud eller i en kasse på loftet.

Drømmen om noget større

For Fie Brabrand Brok er drømmen en dag at blive førende på det danske marked for genbrugstøj til børn. Om ikke alene, så i samarbejde med andre små virksomheder eller iværksættere med en grøn agenda.

– Det, jeg især synes har været en udfordring på det her bæredygtighedsområde, er, at man tit er en meget lille spiller i et stor marked. Men er vi flere, der går lidt sammen, kan vi måske vokse lidt hurtigere. Det er i hvert fald mit håb, siger Fie Brabrand Brok.

Næste projekt for Worn Threads er at producere nyt børnetøj ud af gamle tekstiler, som Fie Brabrand Brok enten får hos Røde Kors eller fra kunder, der kontakter hende på sociale medier og fortæller, at deres mor har 30 år gammelt guld liggende på loftet.

Forsiden lige nu:

Seneste artikler:

Loading...

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.